راه کارهای دیدار با حضرت مهدی(ع)

پرسش :

آیا در کتاب های حدیثی برای دیدار با امام مهدی(ع) راه کارهایی بیان شده است؟



پاسخ :

چهار شیوه در کتاب های حدیثی برای دیدار با امام مهدی(ع) ذکر شده اند که عبارت اند از:

۱. علّامه مجلسی به نقل از کتاب الاختیار ابن باقی، دعایی را از امام صادق(ع) نقل کرده است که هر کس آن را پس از هر نماز واجب بخواند، امام مهدی(ع) را در خواب یا بیداری خواهد دید.

۲. برخی افزون بر دعاهای مرتبط با امام زمان(ع) مانند دعای ندبه و افتتاح، به دعاهایی ویژه برای دیدار با امام اشاره کرده اند، مانند دعایی که حرز امام زین العابدین(ع) نامیده شده است. گفتنی است که این حرز را می توان دعا برای ظهور امام مهدی(ع) و دیدار با ایشان در روزگار حکومت جهانی و عدالت گسترش دانست.

۳. در کتاب الاختصاص ـ که آن را به شیخ مفید نسبت داده اند ـ ، به نقل از امام کاظم(ع) آمده است:

هر کس حاجتی از خدا دارد و می خواهد ما را ببیند و جایگاه خود را نزد خدا بداند، سه شب غسل کند و با ما سخن بگوید. آن گاه ما را خواهد دید و به خاطر ما آمرزیده خواهد شد و جایگاهش بر او پوشیده نمی ماند.

۴. شیخ ابراهیم کفعمی در کتاب المصباح برای دیدن معصومان در عالم رؤیا آورده است:

در یکی از کتاب های عالمان شیعه دیدم که هر کس در پی دیدار یکی از پیامبران، امامان(ع)، مردم و یا پدر و مادرش در عالم رؤیاست، سوره های: شمس، لیل، قدر، کافرون، اخلاص (توحید)، فلق و ناس را بخواند و سپس صد بار اخلاص را بخواند و صد صلوات بفرستد و با طهارت بر سمت راستش بخوابد که إن شاء الله آنچه را می خواهد، می بیند و هر سخن و پرسش و پاسخی بخواهد، با آنها در میان می گذارد.

کفعمی افزوده است:

در نسخه دیگری همین را دیدم ؛ امّا با این تفاوت که آن را هفت شب و پس از دعایی انجام دهد که اوّلش این است: «اللّٰهُمَّ أنتَ الحَی الَّذی لا یوصَف».[۱]


[۱]. ر.ک: دانش نامه امام مهدی(ع) بر پایه قرآن، حدیث و تاریخ: ج ۵ ص ۲۰۰ ـ ۲۰۱.



بخش پاسخ گویی پایگاه حدیث نت