بررسي احاديث « الكافي » درباره « روح القدس » و مقايسه آن با ديدگاه مسيحيت - صفحه 233

بزرگ تر و برتر از فرشتگانى چون جبرئيل و ميكائيل است.
در اين جا اين مسئله طرح مى شود كه آيا روح القدس ، شخصيت فردى دارد؟ و در صورت مثبت بودن پاسخ، آيا او خودِ خداست، آن طور كه مسيحيان مى گويند؟ و يا جبرئيل است، آن طور كه مسلمانان اهل سنّت معتقدند؟ و يا موجودى متشخّص، اما غير فرشته است، آن طور كه برخى مفسّران شيعه ، مانند علّامه طباطبايى قائل است؟ و يا اساساً وجودى غير شخصى دارد؟
فرضيه نگارنده ، آن است كه روح القدس ، نيرويى غير شخصى است كه خدا با آن ، پيامبران و مؤمنان را تأييد مى كند و پيامبران و اولياى خدا ، با همين نيرو ، از امور غيبى آگاه مى شوند و كارهاى فوق العاده انجام مى دهند. اين ديدگاه ، همان ديدگاهى است كه در روايات شيعه، بويژه آنچه در كتاب الكافى نقل شده، مورد تأكيد قرار گرفته است.

ديدگاه مسيحيان و كتاب مقدّس در باره «روح القدس»

در الاهياتِ مسيحى و به باور عموم مسيحيان، روح القدس ، شخص سوم تثليث است كه متمايز از پدر و پسر و در عين حال ، همذات و همشأن با آنها و همچون آنها ابدى است و به تمام معنا ، خداست. مسيحيان، اين عقيده را با عبارت هايى از كتاب مقدّس، اعم از عهد عتيق و عهد جديد ، مستند مى سازند. از برخى عبارات كتاب مقدّس ، فهميده مى شود كه روح القدس ، تشخّص فردى دارد ؛ زيرا از او به مثابه فردى صاحب انديشه ، احساس و اراده سخن گفته شده است. روح القدس ، فكر مى كند و مى داند. ۱ روح القدس ، محزون مى شود. ۲ روح القدس شفاعت مى كند. ۳ روح

1.اوّل قرنتيان ۲: ۱۰ .

2.افسسيان ۴: ۳۰ .

3.روميان ۸: ۲۷ ج ۲۶ .

صفحه از 268