بررسي احاديث « الكافي » درباره « روح القدس » و مقايسه آن با ديدگاه مسيحيت - صفحه 234

القدس ، مطابق اراده اش تصميم مى گيرد. ۱
همچنين مسيحيان، از ظاهر برخى از عبارت هاى كتاب مقدّس، استفاده كرده اند كه روح القدس ، خداست. به طور مثال، مطابق كتاب اعمال رسولان، پطرس ، خطاب به كسى كه به روح القدس دروغ گفته بود، مى گويد: «به انسان ، دروغ نگفتى ؛ بلكه به خدا». ۲ همچنين از آن جايى كه در كتاب مقدّس، خصوصيات و صفات خدا ، به روح القدس نيز اطلاق مى شود، مسيحيان چنين استنباط مى كنند كه روح القدس ، خداست. براى مثال، اين حقيقت كه روح القدس ، حاضرِ مطلق است ، در كتاب مزامير آمده است: «از روح تو كجا بروم؟ و از حضور تو كجا بگريزم؟ اگر به آسمان صعود كنم، تو آن جا هستى! و اگر درهاويه بستر بگسترانم ، اينك تو آن جا هستى!» . ۳
همچنين در برخى نوشته هاى عهد جديد ، خصوصيت حاضرِ مطلق بودن روح القدس مطرح شده است: «امّا خدا آنها را به روح خود ، بر ما كشف نموده است . روح ، همه چيز حتّى عمق هاى خدا را نيز تفحّص مى كند ؛ زيرا كيست از مردمان كه امور انسان را بداند جز روح انسان كه در وى است . همچنين نيز امور خدا را هيچ كس ندانسته است، جز روح خدا» . ۴
الاهى دانان مسيحى ، به نمايان شدن تدريجىِ اين آموزه در عهد عتيق اشاره مى كنند . روح الاهى ، استعداد هنرمندانه بصليئل و موفقيت هاى يوشع و قدرت شمشون را الهام بخشيده بود. ۵ اين روح ، بخصوص به افرادى كه جهت ابلاغِ حقانيت الهى منصوب مى شدند و بالاخص به پيامبران اعطا شده بود. ۶

1.اوّل قرنتيان ۱۲: ۷ ج۱۱ .

2.اعمال ۵: ۳ ج۴ .

3.مزمور ۱۳۹: ۷ ج۸ .

4.اوّل قرنتيان ۲: ۱۰ .

5.ر . ك: سِفرخروج ۳۶: ۱ به بعد؛ تثنيه ۳۴: ۹؛ سِفر داوران ۱۴: ۶ .

6.اشعيا ۶۱: آيه ۱ به بعد .

صفحه از 268