بررسي احاديث « الكافي » درباره « روح القدس » و مقايسه آن با ديدگاه مسيحيت - صفحه 240

در مملكت تو ، مردى وجود دارد كه روح خدايان مقدّس در اوست. در زمان جدّت، نبوكدنصر، او نشان داد كه از بصيرت و دانايى و حكمت خدايى برخوردار است و جدّت او را به رياست منجّمان و جادوگران و طالع بينان و رمّالان منصوب كرد. اين شخص ، دانيال است كه پادشاه او را بلطشصر ناميده بود. او را احضار كن ؛ زيرا او مرد حكيم و دانايى است و مى تواند خواب ها را تعبير كند، اسرار را كشف نمايد و مسائل دشوار را حل كند. ۱

6. عامل طىّ الأرض در اولياى الهى

در كتاب مقدّس، روح القدس به عنوان عاملى براى طىّ الأرض اولياى خدا معرفى شده است. در كتاب حزقيال نبى ، آمده است كه او در مورد خود چنين مى گويد:
سپس روح خدا مرا از زمين بلند كرد و من از پشت سر خود ، صداى غرّش عظيمى را شنيدم كه مى گفت: «جلال خداوند در آسمان ستوده شود» . اين غرش ، از به هم خوردن بال هاى موجودات و چرخ هاى كنار آنها بر مى خاست. روح، مرا برداشت و به تل ابيب، كنار رود خابور، نزد يهوديان تبعيدى برد. من با تلخى و با خشم رفتم ؛ ولى سنگينى حضور خداوند را احساس مى كردم . در حالى كه غرق در حيرت و انديشه بودم، هفت روز در ميا ن ايشان نشستم. ۲

7. سخن گفتن به زبان هاى بيگانه

در ضيافت پنجاهه يهودى ها، درست بعد از عروج مسيح به آسمان، حواريون از روح القدس پر شدند و براى اوّلين بار ، شروع به سخن گفتن به زبان هاى مختلف كردند كه با آنها آشنايى نداشتند. آن روزها، يهوديان ديندار ، براى مراسم عيد ، از تمام سرزمين ها به اورشليم آمده بودند. وقتى شنيدند شاگردان عيسى به زبان ايشان سخن مى گويند، مات و مبهوت ماندند! آنان با تعجّب گفتند : «اين چگونه ممكن است؟

1.دانيال ۱۲-۱۱/۵.

2.ر . ك : الطبقات الكبرى ، ج ۲ ، ص ۴۶۳ ؛ سنن أبى داوود ، ج ۴ ، ص ۶۴ (ح ۴۱۱۶) ؛ نثر الدرّ ، ج ۱ ، ص ۲۴۶ ؛ المجازات النبويّة ، ص ۱۶۱ (ح ۱۲۶) ؛ نثر الدرّ ، ج ۶ ، ص ۱۸۲ .

صفحه از 268