زنان راوي در « الكافي » - صفحه 136

راستى و درستى ، به نقل و گزارش سخنان ، اعمال و تقريرات ايشان پرداختند . آنهايى كه موفّق نشده بودند تا رسول خدا صلى الله عليه و آله را ملاقات كنند ، بسيار خواهان شنيدن گفتار و رفتار و سنّت آن حضرت بودند ؛ لذا از آنهايى كه حضور پيامبر را درك كرده بودند ، مى پرسيدند . بدين ترتيب ، سخنان و كردار و تأييدات يا عدم تأييدات پيامبر صلى الله عليه و آله ، به صورت «روايت» منتقل شد .
زنان صحابى پيامبر صلى الله عليه و آله نيز به بيان احاديث و سنّت هاى پيامبر اعظم صلى الله عليه و آله پرداختند و پس از پيامبر ، زنان مؤمنى كه عصر ائمّه اهل بيت عليهم السلام را درك كردند نيز احاديث و سيره و سنّت آن بزرگواران را به ديگران منتقل كردند . اين بانوان ، در طول حيات خود ، از گفتن حقايق ، احكام و قوانين و سيره معصومان عليهم السلام دريغ نكردند و در زمره اصحاب و راويان آن امامان ، قرار گرفتند و بدين صورت ، تا جايى كه توانستند ، گوش ها ، مجالس و مكتوبه هاى فراوانى را از سخن ها ، عملكردها و روش هاى ايشان پر كردند .
كتاب الكافى ثقة الإسلام كلينى كه از متقدّم ترين مجموعه هاى حديثى در ميان مسلمانان ، بويژه شيعيان ائمّه دوازده گانه است ، حاوى نام بسيارى از زنان راوى و صحابى معصومان عليهم السلام ، در متن و سند احاديث است . يعنى در سند برخى روايات ، راوى هستند و يا در متن حديث ، درباره بانوان ، مطلبى ذكر شده است . اين نوشتار ، در پى يافتن نام زنان راوى ، در روايات الكافى بوده و در اين پژوهش ، به بيست نام زن راوى معصومان عليهم السلام ، دست يافته و نام ايشان را به ترتيب الفبا ، مرتّب كرده است .
در اين پژوهش ، از احاديثى كه درباره بانوان مسلمان و پيروان ائمّه عليهم السلام وجود دارند ، چشم پوشيده است و تنها احاديثى را كه زنانْ روايت كرده اند ، ذكر شده است . لذا نام بسيارى از بانوان صدر اسلام كه در كتاب الكافى ، موجود است (همچون: حضرت زهرا عليهاالسلام ، اسماء بنت عميس ، اُمّ سلمه ، اُمّ اسلم ، اُمّ غانم ، فاطمه بنت اسد ،

صفحه از 172