زنان راوي در « الكافي » - صفحه 149

حضرت مهدى(عج) حضور داشت . حكيمه ، بارها آن حضرت(عج) را در زمان حيات پدر بزرگوارش ملاقات كرده و از سفيران و رابطان امامت ، پس از رحلت امام عسكرى عليه السلام بوده است . درباره ازدواج امام عسكرى عليه السلام با نرجس و ولادت امام مهدى(عج) ، روايات زيادى از حكيمه ، نقل شده است .
محمّد بن عبد اللّه الطهوى ۱ روايت مى كند كه گفت : پس از رحلت ابو محمّد عليه السلام تصميم گرفتم كه نزد حكيمه دختر محمّد عليه السلام بروم و درباره حجّت ـ كه مردم درباره اش اختلاف نظر فراوان دارند ـ از وى سؤال كنم . به من گفت : «بنشين» . نشستم . سپس گفت : «اى محمّد ! خداوند ـ تبارك و تعالى ـ زمين را از حجّت ناطق يا صامت ، خالى نمى گذارد . خداوند ، بين حسن و حسين عليهماالسلام تفاوت و برترى قرار نداده ، جز اين كه فرزندان حسين را بر فرزندان حسن ، فضيلت داده است ؛ همچنان كه فرزند هارون را بر فرزند موسى برترى داد ، با اين كه موسى ، حجّت بر هارون بود ...» .
محمّد مى گويد : گفتم : اى سرور من ! آيا حسن عليه السلام (يعنى امام عسكرى) فرزندى داشت؟ خنديد و گفت : «اگر حسن عليه السلام فرزندى نداشت ، پس چه كسى حجّت بعد از اوست؟ و به تو بگويم كه پس از حسن و حسين عليهماالسلام ، هيچ دو برادرى نيستند كه هر دو امام باشند» .
سپس درباره ولادت و غيبت امام زمان(عج) سؤال كردم و او (حكيمه) برايم شرح داد . ۲ اين حكايت ، بر ذكاوت ، علم و ايمان حكيمه دلالت دارد .
شيخ طوسى ، اخبارى آورده كه بر حضور حكيمه در هنگام ولادت امام زمان(عج) دلالت مى كند . ۳
علّامه مجلسى مى نويسد : «در قُبّه شريفه ـ كه مقبره دو امام

1.در برخى نسخه ها «الطهوى» و در بعضى «الظهرى» يا «المطهرى» آمده كه هيچ يك از اين اسامى يافت نشد ، جز «الطهومى» در جامع الرواة ، كه از اصحاب امام رضا عليه السلام بوده ، لكن مجهول الحال است .

2.كمال الدين ، ص ۴۲۶ ، ح ۲ .

3.كتاب الغيبة ، ص ۱۴۱ .

صفحه از 172