كاوشي در باره تبويب الكافي - صفحه 117

1 . همانندى ها

يك . فيض نيز مانند كلينى در آغاز كتابش ، از عقل و سپس علم و سپس مباحث توحيدى سخن گفته است . نكته بسيار شايان درنگ در اين جا ، آن است ك عناوين ابواب اين كتاب (كتاب العقل و العلم و التوحيد) در 95 درصد نمونه ها يا بيشتر ، با عناوين ابواب الكافى ، دقيقا يكسان است. فيض ، خود در ديباچه الوافى ، تصريح كرده است كه تا حد امكان ، همان عنوان هاى الكافى را با همان چينش حفظ كرده و در هر باب ، نخست احاديث الكافى را آورده و سپس اگر حديثى از ديگر كتب اربعه ، در آن موضوع وجود داشته، آن را گزارش كرده است. ۱
به هر حال ، از عبارت فيض و نيز مقايسه الوافى با ديگر كتاب هاى حديثى ، جاى ترديد باقى نمى مانَد كه هيچ نويسنده كتاب حديثى اى ، به اندازه فيض ، از عناوين و چينش ابواب الكافى ، اثر نپذيرفته است .
دو . فيض ، مانند كلينى ، پس از «كتاب التوحيد»، از «كتاب الحجّة» و «كتاب الإيمان و الكفر» سخن گفته است. در اين جا نيز عناوين ابواب و چينش آنها با الكافى ـ به همان اندازه كه گذشت ـ همانند و يكسان است.
سه . پس از كتاب هاى فقهى «كتاب الروضة» به چشم مى خورد كه در الكافى نيز چنين است. بسيارى از احاديث «كتاب الروضة» الكافى ، در اين كتاب نيز ديده مى شود ، البته با مقدارى تفاوت در چينش و پس و پيش شدن برخى احاديث.

1.الوافى، ج ۱، ص ۴۰.

صفحه از 158