كاوشي در باره تبويب الكافي - صفحه 78

مقايسه اى كوتاه ميان تبويب «الكافى» و «كتاب من لا يحضره الفقيه»

كتاب من لا يحضره الفقيه ، از نظر زمانى ، دومين كتاب از كتاب هاى چهارگانه است كه فقه شيعه ، بر پايه آنها استوار است. در اين جا شايسته است براى تبيين امتيازهاى تبويب الكافى ، مقايسه اى ميان آن با تبويب كتاب من لا يحضره الفقيه ، پيش ديد نهيم. البته طبيعى است كه در اين جا به جهت محدوديت اين نوشتار ، به مهم ترين نكته ها مى پردازيم و بررسى تفصيلى را به فرصتى ديگر وا مى گذاريم.

1 . عناوين كتاب ها و باب هاى الكافى ، تفصيلى تر و جزئى تر است

يكى از نكته هايى كه با اندك دقت و مقايسه ميان تبويب اين دو كتاب به دست مى آيد ، آن است كه عناوين كتاب ها و باب ها در الكافى ، بيشتر، تفصيلى تر و جزئى تر از كتاب من لا يحضره الفقيه است. كتاب هايى در الكافى ديده مى شوند كه در كتاب من لا يحضره الفقيه نيست . براى نمونه مى توان از «كتاب الأطعمة»، «كتاب الأشربة» و «كتاب الأنبذة» نام بُرد .
در كتاب نخست، كلينى درباره انواع خوردنى ها، حلال يا حرام بودن برخى از آنها، آداب خوردن و... سخن مى گويد و احاديث فراوانى را در اين موضوع ها مى آورد. در همين كتاب ، دو زيرمجموعه با نام «أبواب الحبوب» و «أبواب الفواكه» گشوده و در آن ، احاديث فراوانى درباره دانه هاى خوردنى و ميوه هاى گوناگون و خواص و فوايد هر يك ، گزارش كرده است.
در كتاب دوم ، درباره آب و ارزش آن، آداب نوشيدن آن و... سخن مى گويد و در سومين كتاب ، درباره خَمر و تحريم آن و چرايى تحريم و پيامدهاى آن و... گفتگو مى كند ؛ در حالى كه در كتاب من لا يحضره الفقيه ، اين سه دسته از مباحث ، ديده نمى شود .

صفحه از 158