كاوشي در باره تبويب الكافي - صفحه 79

2 . باب ها با عناوين كتاب ها در «الكافى» ، تناسب بيشترى دارند

نكته قابل توجّه ديگر ، در مقايسه تبويب اين دو كتاب ، آن است كه در مجموع ، به نظر مى آيد تناسب و ارتباط باب ها با عناوين كتاب ها در كتاب من لا يحضره الفقيه ، كمتر از الكافى است ؛ يعنى در موارد قابل توجّهى ، نام باب و در نتيجه ، احاديث آن ، مى توانست در كتابى ديگر كه با آن موضوع ، مناسبت بيشترى دارد ، جاى گيرد و يا آن كه صدوق مى توانست بخشى جداگانه با نام «ابواب» براى آن چند باب بگشايد. براى نمونه ، در آغاز «كتاب الحج» ، پس از آن كه در چند باب ، به موضوعات مرتبط با حج و كعبه و حرم و... پرداخته، از باب پانزدهم به بعد ، به موضوعات مرتبط با عنوان كلّى سفر و آداب و مستحبات آن اشاره كرده است. شمار اين ابواب ، به بيش از سى باب مى رسد. ۱ صدوق مى توانست اين ابواب را زير عنوان كلّى «ابواب السفر» ، مثلاً در آغاز «كتاب الحج» يا آغاز «كتاب الزيارات» بياورد.
در نمونه اى ديگر ، صدوق «باب الصلاة على الميّت» را در پايان «كتاب الطهارة» آورده است ۲ و حال آن كه كلينى ، آداب و احكام مربوط به مردگان را جداگانه در كتابى با نام «كتاب الجنائز» جاى داده و در همين كتاب نيز از چگونگى نماز بر مرده ، سخن گفته است. ۳ پس به نظر مى رسد كه تبويب الكافى ، مناسب تر باشد.

1.ر . ك : كتاب من لا يحضره الفقيه ، ج ۲، ص ۲۶۵ ـ ۲۹۹ (از باب «ما جاء فى السفر إلى الحجّ و غيره من الطاعات» ، تا «باب الموت فى الغرية») .

2.همان ، ج ۱، ص ۱۶۱.

3.الكافى، ج ۳، ص ۱۸۷.

صفحه از 158