گزارشي از توقيعات امام مهدي عليه ‏السلام در كتاب شريف « الكافي » - صفحه 375

كاتب صاحب الأمر عليه السلام و سأله مسائل في أبواب الشريعة، قال لنا أحمد بن الحسين : وقعت هذه المسائل إلي في أصلها و التوقيعات بين السطور. ۱
اصطلاح توقيع در كتب و منابع حديثى، فقط براى مكاتبات امام زمان عليه السلام به كار نرفته است؛ بلكه در مورد نامه نگارى هاى ديگر ائمّه عليهم السلام ، خصوصا ائمّه متأخّر نيز به كار رفته است. در كتاب الكافى نيز موارد بسيارى از مكاتبات ديگر ائمّه، گزارش شده و در برخى از آنها، واژه «توقيع» به كار رفته است. ۲

توقيعات نقل شده از امام زمان عليه السلام در «الكافى»

عمده اين توقيعات، در بخش اصول الكافي تحت عنوان «باب مولد الصاحب عليه السلام » آمده اند و تنها يك توقيع (از آنچه يافت شد)، در بابى ديگر يعنى «باب في النهي عن الإسم» آمده است.
در اين جا تمامى توقيعات جمع آورى شده از كتاب الكافى را ملاحظه مى كنيم:
1 . علىّ بن محمّد، عن الحسن بن عيسى العريضي أبي محمّد قال : لمّا مضى أبو محمّد عليه السلام ورد رجل من أهل مصر بمال إلى مكّة للناحية، فاختلف عليه فقال : بعض الناس : إنّ أبا محمّد عليه السلام مضى من غير خلف والخلف جعفر، وقال بعضهم : مضى أبو محمّد عن خلف، فبعث رجل يكنى بأبى طالب فورد العسكر ومعه كتاب، فصار إلى جعفر وسأله عن برهان، فقال، لا يتهيّأ في هذا الوقت، فصار إلى الباب وأنفذ الكتاب إلى أصحابنا فخرج إليه : آجرك اللّه فى صاحبك، فقد مات و أوصى بالمال الذى كان معه إلى ثقة ليعمل فيه بما يحبّ و اُجيب عن كتابه. ۳
در اين متن، تعبير «لمّا مضى أبو محمد عليه السلام » نشان دهنده آن است كه گزارش، مربوط به بعد از شهادت امام حسن عسكرى عليه السلام است و در انتهاى گزارش، يعنى از

1.رجال النجاشى، ج ۲، ص ۲۵۳، ش ۹۵۰ .

2.به عنوان نمونه، ر.ك: الكافى ، ج ۴، ص ۱۲۴، ح ۵ و ج ۵ ، ص ۵۶۲ ، ح ۲۴ .

3.همان ، ج ۱، ص ۵۲۳ ، ح ۱۹ .

صفحه از 393