كليني و نخستين گزيده‏‌هاي حديثي شيعه دوازده‌‏امامي - صفحه 336

ارائه شده به وسيله شمارى از شارحان و محدّثان ـ با تنوّع زبانى اى كه دارند ـ ، بيانگر اهمّيت الكافى در ميان آنهاست. همچنين از محقّقان اهل سنّت ، كسانى كه در حوزه مطالعات حديثى اشتغال دارند و نيز تاريخ پژوهان ، به كلينى در آثار خود ، اشاره نموده اند.
براى نمونه ، مورّخ برجسته ، عزّ الدين ابوالحسن ـ كه بيشتر به «ابن اثير» معروف است ـ ، در كتابش الكامل ، به كلينى اشاره داشته است ، بدون اين كه او را يكى از رهبران فكرى و محقّقان اماميه به شمار آورد . ۱ برادر بزرگ تر او مجد الدين ابوسادات مبارك ـ كه به «ابن اثير» معروف است، دركتاب مختصر خود با نام جامع الاُصول ـ كه مرجعى براى احاديث نبوى است ـ ، اشارات فراوانى به كلينى دارد . از جمله ، گفته است :
شيعه دوازده امامى ، كلينى را ـ كه در جامع الاُصول از او به «ابوجعفر محمّد بن يعقوب رازى» ياد نموده است ـ ، در يك شهرت و اعتبار چنان بالايى قرار داده است كه نزد آنان ، به عنوان مجدِّد قرن سوم هجرى به شمار مى آيد . ۲ ابن حجر عسقلانى ، محدّث و تاريخدان بزرگ ـ كسى كه در دوره مملوكان مصر رشد كرده ـ ، از كلينى در دو كتاب خود ، ياد كرده است. او در كتابش لسان الميزان ، به كلينى به عنوان حديث پژوهى كه در بغداد مستقر بوده و بيشتر به عنوان فقيه شيعى و نويسنده در حوزه مسائل فقهى شيعيان ، شهرت دارد ، اشاره كرده است . ۳ همچنين در كتاب ديگرش تبصير المنتبين فى التحرير المستبين ، از كلينى ، با احترام ياد ۴ كرده و از او به عنوان يكى از بزرگان مشهور در ميان شيعيان در دوره حكومت مقتدر

1.الكامل فى التاريخ، ج ۶ ، ص ۲۷۴.

2.جامع الاُصول فى أحاديث الرسول، ج۱۱، ص ۳۲۳.

3.لسان الميزان، ج ۵ ، ص ۴۳۳.

4.تبصير المنتبين فى التحرير المستبين، ج۳، ص ۱۲۱۹.

صفحه از 348