رابطه علمي شيخ صدوق و مرحوم كليني - صفحه 241

احتمال سوم: در عبارت ، «ابن بابويه» نبوده ؛ بلكه «أين أبويه» بوده است ، كه ادامه حديث سوم است و جزء حديث چهارم به شمار نمى آيد. در اين صورت ، معناى عبارت ، چنين است: چه كسى مى تواند در جاى پدر و مادر او باشد و چنين مقامى داشته باشد ؟
احتمال چهارم: در عبارت ، «ابن بابويه» نبوده ؛ بلكه «ابن بانويه» بوده و مراد از آن، فرزند شهربانويه يعنى امام سجّاد عليه السلام است كه فاعل جمله قبل است ، يا آن كه مراد ، خودِ شهربانويه است كه به چنين فضل و مرتبه اى رسيده است.
احتمال پنجم: در عبارت ، «ابن بابويه» درست است و مراد از آن محمّد بن على بن بابويه (شيخ صدوق) است. كلمه «ابن بابويه» توسّط نسخه برداران كتاب كلينى و شاگردان شيخ صدوق در متن وارد شده و معنايش آن است كه اين روايت در نسخه شيخ صدوق بوده است.
مرحوم كلباسى ، چهار احتمال نخست را رد مى كند و احتمال پنجم را مى پذيرد. ۱ وى با تكيه بر نظر علّامه مجلسى در باره احتمالاتِ خطا مى نويسد:
كلّ ذلك نشأ من عدم التتبّع و الربط بمصطلحات القوم؛ بل الصواب أنّه «ابن بابويه» ـ كما اتّفقت عليه النسخ ـ و المراد به ، الصدوق محمّد بن على بن بابويه، فإنّه من رواة الكافى، كما هو المذكور فى إجازات البحار. و لمّا كانت النسخ التى رواها التلامذة عن الكلينى رحمه اللهمختلفة فى بعض المواضع، فعرض الأفاضل المتأخّرون عن عصرهم [تلك النسخ] بعضها على بعض، فما كان فيها من اختلاف أشاروا إليه، و سيأتى فى عرض الكتاب فى نسخة الصفوانى كذا، و فى نسخة النعمانى كذا، و هو إشارة إلى أنّ الحديث المذكور بعده إنّما كان فى نسخة الصدوق، و لم يكن فى سائر النسخ . فهكذا حقّق المقام، و لا تصغ إلى ما صحّفوه لقلّة التدرّب بأساليب الكلام . ۲

1.مرآة العقول ، ج ۶، ص ۹ .

2.الرسائل الرجالية ، ج ۴، ص ۳۱ .

صفحه از 260