تاريخ : چهارشنبه 1396/3/17 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 59458
انتقاد از کم‌توجهی به احادیث امامت در برخی مراکز علمی

انتقاد از کم‌توجهی به احادیث امامت در برخی مراکز علمی

فرزند آیت‌الله العظمی صافی با بیان اینکه یکی از وظایف ما در دوره غیبت انس با روایات امامت و مهدویت است تاکید کرد: متاسفانه گاهی دیده می‌شود که در برخی مراکز علمی هم اهتمام لازم به این امر وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام والمسلمین حسن صافی گلپایگانی در ادامه تفسیر آیات مهدوی قرآن به روایتی در ذیل آیه شریفه«وَلَقَدْ أَخَذَ اللَّهُ مِيثَاقَ بَنِي إِسْرَائِيلَ وَبَعَثْنَا مِنْهُمُ اثْنَيْ عَشَرَ نَقِيبًا»(۱۲ مائده) اشاره کرد.

وی با اشاره به این روایت طولانی افزود: بر اساس آن چه در منتخب‌الاثر به عنوان کتابی که از سوی آیت‌الله العظمی صافی تالیف شده به نقل از فرائدالسبطین آورده است که روزی یک یهودی تازه مسلمان شده از پیامبر(ص) در این زمینه سؤال کرد و پیامبر نیز به این آیه استناد فرمودند و در این روایت اسامی ۱۲ امام معصوم(ع) نیز به نقل از پیامبر(ص) بیان شده است.

وی با بیان اینکه یک عالم سنی این روایت را نقل و اسامی ۱۲ امام(ره) را هم با نام و به صورت تک‌تک می‌آورد تاکید کرد: جوان یهودی وقتی این پاسخ را از پیامبر(ص) دریافت کرد گفت که تمامی این مطالب در تورات و انجیل نیز وجود دارد و برای ما دهان به دهان نقل می‌شود.

این استاد حوزه عنوان کرد: آن جوان به غیبت طولانی لاوی براساس داستان‌هایی که در تورات و انجیل بیان می شود اشاره کرد و ادامه داد که لاوی بعد از غیبت طولانی برگشت و شریعت احیاء شد؛ پیامبر نیز فرمودند که آنچه در امت بنی اسرائیل اتفاق افتاد، نعل به نعل نیز در شریعت من رخ خواهد داد؛ یعنی فرزندی از فرزندانم غیبت طولانی خواهد داشت و بعد از مدتی طولانی به اذان خدا ظهور می‌یابد و زمین را از عدل و داد پر خواهد کرد، همان طور که از ظلم و جور پر شده است.

صافی‌گلپایگانی با بیان اینکه ما امروز به این درد غیبت مبتلا هستیم تصریح کرد: بر اساس این روایت پیامبر(ص) فرمودند: زمانی بر امت من خواهد آمد که باقی نمی‌ماند از اسلام چیزی جز اسم آن و از قرآن چیزی جز رسم آن و خداوند به امام اذن ظهور داده و ایشان با ظهور خود، اسلام واقعی را تجدید خواهد کرد که موجب تعجب همگان می‌شود و در آن روز خوشا به حال کسانی که محب ایشان هستند و وای بر کسانی که بغض آن حضرت را در دل دارند.

این استاد حوزه علمیه عنوان کرد: روایت وقتی به اینجا می‌رسد، ذکر می کند این جوان یهودی تازه مسلمان شده وقتی این سخنان را از پیامبر شنید چنان به وجد و شادی در آمد که بلند شد و فی‌البداهه و در نزد پیامبر(ص) اشعاری در فضیلت ائمه(ع) شمرد که ما که مسلمان و شیعه ذاتی هستیم هم قادر به سرودن این اشعار نیستیم.

وی تاکید کرد: با این همه روایات معتبر آن هم از خود علمای اهل سنت چرا امت اسلامی هنوز هم نسبت به آن حضرت، مردد است کسی که می‌تواند امت اسلامی را از این همه بدبختی و گرفتاری نجات دهد.

صافی گلپایگانی با بیان اینکه روزانه شیعیان و مسلمین بی گناه در جای جای دنیا و به خصوص در منطقه خاورمیانه به دست گروه‌های افراطی و با حمایت استکبار  کشته می‌شوند و این همه گرفتاری برای مسلمین ایجاد شده است تصریح کرد: تمامی این حوادث و مسایل به علت دوری از اهل بیت(ع) و معارف ایشان است و براساس روایات هر خونی که تا قیامت ریخته می شود بر عهده کسانی است که روز اول امام علی(ع) را کنار گذاشتند و مسبب این مسایل اختلافی شده‌اند.

صافی گلپایگانی اظهار کرد: امروز برای رفع مشکلات و ناراحتی‌ها همه باید متوسل به اهل بیت(ع) شویم همان طور که حضرت موسی(ع) نیز برای رفع هم و غم از امت خود به ۵ تن متوسل شد؛ زیرا اگر راحتی و امنیتی در ایران برقرار است به علت وجود اهل‌بیت(ع) و علمایی است که خود را خادم اهل‌بیت(ع) می‌دانند وگرنه اگر حجت در زمین نباشد، زمین اهلش را فرو می‌برد.

این محقق و استاد حوزه با بیان اینکه بر اساس روایات در قبل و حین و بعد از ظهور اتفاقات زیادی در عالم رخ می‌دهد گفت: ما باید خودمان را برای اتفاقات قبل از ظهور آماده کنیم زیرا در روایات بیان شده در آستانه ظهور صدای زیادی به عنوان حق و باطل شنیده می‌شود که اگر بخواهیم در این هیاهوی این صداها راه درست را تشخیص داده و صدای حق با بشنویم باید با روایات ظهور و مهدویت آشنا شویم در غیر این صورت منحرف خواهیم شد که البته گاهی می‌بینیم دوری از این روایات در برخی مراکز علمی نیز دیده می‌شود.

صافی‌گلپایگانی تصریح کرد: وظیفه هر فرد شیعه و به طریق اولی وظیفه روحانیت است که با احادیث مانوس باشند و یک دوره کتب روایی امامت و مهدویت را مطالعه کنند به خصوص کتبی مانند کمال‌الدین شیخ صدوق و آثاری چون منتخب‌الاثر که مورد عنایت امام زمان(عج) است.

وی تاکید کرد: مبلغان در جلسات تبلیغی خود در هر دوره‌ای به خصوص در ماه رمضان از ذکر نام امام و روایتی در مورد ایشان غفلت نکنند؛ زیرا مردم هم اقبال زیادی به مهدویت دارند و تشنه شنیدن این معارف هستند؛ زیرا دنیا از این همه جنایت و ظلم و جور خسته شده است و دنبال نسخه واقعی نجات‌بخش است.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :