مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : فضل زیارة الحسین(ع) ـ منبع عاشوراپژوهی
پديدآورنده : محمد بن علی شجری
زبان : عربی
جستجو در Lib.ir

فضل زیارة الحسین(ع) ـ منبع عاشوراپژوهی

همانگونه که عنوان کتاب نشان می دهد، کتاب در فضیلت زیارت امام حسین(ع) است.

منبع: دانشنامه امام حسین(ع)، ج ۱، ص ۷۱

ابو عبد اللّه محمّد بن علی بن حسن بن عبد الرحمان علوی شجری (۳۶۷ ـ ۴۴۵ ق)، از عالمان دوره آل بویه در عراق است. او در خاندانی علمی در کوفه به دنیا آمد و به بغداد، سفر کرد و نزد نود تن از عالمان، مانند: علی بن عبد الرحمان بکایی، ابو مفضّل شیبانی و ابو حفص کتانی، علم آموخت.[۱]

وی سپس به کوفه باز گشت و عنوان افتخارآمیز «مُسنِد کوفه» را در میان حدود چهارصد استاد این شهر، به خود اختصاص داد.[۲]او شاگردان فراوانی را تربیت کرد که نام هجده تن از آنان، در منابع، آمده است.[۳]از جمله این شاگردان، محمّد بن احمد بن بحشل، معروف به ابو عبد اللّه عطّار است که کتاب فضل زیارة الحسین را نزد مؤلّف، قرائت و از او روایت کرده است.

شجری چندین کتاب دیگر، مانند: الأذان بحی علی خیر العمل و فضل الکوفة و أهلها و کتاب بزرگ فقهی الجامع الکافی را در پرونده علمی خود دارد.

ابو عبد اللّه علوی شجری، بر مذهب زیدی بود و یکی از بزرگان این فرقه شمرده می شود؛ امّا احادیث بسیاری را از امام باقر(ع) و امام صادق(ع) و امام رضا(ع) نقل می کند.[۴]او را به اوصافی همچون «المحدّث الثقة العالم الفقیه»، «حافظ» و نیز «ما رأیتُ مَن کان یفهم فقهَ الحدیث مثلَه» ستوده اند.[۵]


[۱]. سيّد عبد العزيز طباطبايى در مقدّمه كتاب، نام اين نود تن را آورده است .

[۲]. ر.ك: سير أعلام النبلاء: ج ۱۷ ص ۶۳۶، تاريخ الإسلام: ج ۳۰ ص ۱۱۸، التحف شرح الزلف: ص ۲۷۲ .

[۳]. ر. ك: فضل زيارة الحسين عليه السلام: مقدّمه محقّق (سيّد عبدالعزيز طباطبايى) .

[۴]. ر. ك: فضل زيارة الحسين عليه السلام: باب «ما روى عن أبى جعفر عليه السلام في زيارة الحسين عليه السلام » و باب «ما روى عن جعفر عليه السلام فى زيارة الحسين عليه السلام » و باب «ما روى عن على بن موسى الرضا عليه السلام فى زيارة الحسين عليه السلام » .

[۵]. ر.ك: سير أعلام النبلاء: ج ۱۷ ص ۶۳۶، تاريخ الإسلام: ج ۳۰ ص ۱۱۸، التحف شرح الزلف: ص ۲۲۷ .