نگاهی به حديث و محدثان شيعه حلب - صفحه 227

6 . محمد بن عبيدالله بن علي حلبي

نام وي به صراحت در آثار رجالي نيامده است، امّا او را ثقه دانسته‌اند؛ چرا كه از قول نجاشي در معرفي پدرش عبيدالله بن علي ـ كه گفته: «آل ابي شعبه... جميعهم ثقات» ۱ ـ مورد وثوق بودن همه خاندان ابي شعبه، از جمله محمد بن عبيدالله به دست مي آيد.
تعداد رواياتي كه از وي در كتب اربعه نقل شده سيزده روايت است كه از عبدالله بن سنان و عبدالله بن بكير بن اعين نقل كرده است.

7. عمر بن ابي شعبه حلبي

او فرزند ابي شعبه، از اصحاب اميرالمؤمنين عليه السلام است، ولي وصفش در كتب رجالي نيامده است.
شيخ طوسي او را در شمار اصحاب امام صادق عليه السلام شمرده ۲ ، همچنان كه نام او در مشيخة الفقيه ۳ ذكر شده است. سيد بحرالعلوم معتقد است که بيان امام رضا عليه السلام در روايت منقول از رجال النجاشي در گفتگو با احمد بن عمر بن ابي شعبه ـ كه فرمود بود: «الا ابشرک ، فقد سرّني الله بک وبآبائک» ـ دليل روشني بر حُسن حال احمد بن عمر و پدرش و جدش، بلكه حتي عمويش علي بن ابي شعبه است.
تعداد رواياتي كه از وي در كتب اربعه نقل شده، نُه روايت است كه از امام صادق عليه السلام و ابان بن تغلب و عبد الغفاربن قاسم انصاري نقل كرده است.

8 . علي بن ابي شعبه حلبي

نام او تنها در خلاصة الاقوال علامه حلّي ذكر شده كه او را توثيق كرده است و در ديگر منابع رجالي يادي از وي نشده است. مي توان از عبارت روايت نقل شده از احمد بن عمر حلبي، ۴ تأييد ضمني امام رضا عليه السلام نسبت به وي را به دست آورد. تعداد روايات او در كتب اربعه تنها سه مورد است كه از امام صادق عليه السلام نقل شده است.

9. عبد الاعلي بن علي بن ابي شعبه

نجاشي مستقلاً نامي از وي نبرده است، اما ضمن معرفي و توثيق برادرش محمد بن علي ۵ ، و پسرعمويش احمد بن عمر ۶ ، ازاو نام برده و توثيق كرده است، و به هنگام معرفي برادر ديگرش، عبيد الله او را به طور ضمني توثيق كرده است. ۷ ديگر رجاليان نيز از نجاشي پيروي كرده‌اند. از وي در كتب روايي هيچ روايتي يافت نشد.

1.رجال النجاشي، ص۲۳۰.

2.رجال الطوسي، ص۲۵۳.

3.من لا يحضره الفقيه، ج ۴، ص ۵۳۰.

4.«... فقد سرّني الله بک و بآبائک...» (رجال الكشي، ص ۴۹۸؛ اختيار معرفة الرجال، ج ۲، ص ۸۵۹، ش ۱۱۶).

5.رجال النجاشي، ص۳۲۵.

6.همان، ص۹۸.

7.همان، ص۲۳۰.

صفحه از 241