28 مرداد

۲۸ مرداد
قطع رابطه سیاسی ایران با امریكا
شرح مناسبت:
سلطه بلامنازع آمریكا در ایران از كودتاى ۲۸ مرداد ۳۲ به مدت بیش از ۲۵ سال در ایران ادامه داشت و تصویب كاپیتولاسیون و مصونیت براى اتباع آن كشور، دست آنان را در انواع دخالت ها باز گذاشته بود. سرانجام پس از اشغال لانه جاسوسى و استعفاى دولت موقت، دولت آمریكا دست به اقداماتى علیه ایران زد و در این روز، رابطه دو كشور با حمایت قاطع حضرت امام قطع شد. از آن زمان تاكنون، آمریكا، علاوه بر قطع روابط سیاسى، توطئه هاى متعددى در عرصه هاى سیاسى، اقتصادى، نظامى و فرهنگى علیه جمهورى اسلامى ایران طراحى و اجرا كرده و این روند هم اكنون نیز ادامه دارد.اما این اقدامات با شكست مواجه شده و بر عزم مردم ایران براى ایستادگى در برابر آمریكا و بر تلاش این ملت براى خودكفایى، افزوده است.
منبع: مركز پژوهشهای صدا و سیما
آیات و روایات:
قطع رابطه سیاسی ایران با امریكا
قرآن کریم:
وَ لَقَدْ بَعَثْنَا فِی كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ
هر آینه در میان هر امّتى فرستاده اى برانگیختیم [تا بگوید:] خدا را بپرستید و از طاغوت بپرهیزید.
النحل: ۳۶
قرآن کریم:
وَ الَّذِینَ اجْتَنَبُوا الطَّاغُوتَ أَنْ یعْبُدُوهَا وَ أَنَابُوا إِلَى اللّهِ لَهُمُ الْبُشْرَى فَبَشِّرْ عِبَادِ
و آنان كه از پرستش طاغوت دورى كرده اند و به سوى خدا باز گشته اند، آنان را مژده باد.پس، بشارت ده بندگان مرا
الزمر: ۱۷
امام على علیه السلام:
فبَعَثَ اللّهُ محمّدا صلى الله علیه و آله بالحَقِّ، لیخرِجَ عِبادَهُ مِن عِبادَةِ الأوثانِ إلى عِبادَتِهِ، و مِن طاعَةِ الشَّیطانِ إلى طاعَتِهِ، بقُرآنٍ قد بَینَهُ و أحكَمَهُ، لِیعلَمَ العِبادُ رَبَّهُم إذ جَهِلوهُ، و لیقِرُّوا بهِ بعدَ إذ جَحَدوهُ، و لیثبِتوهُ بعدَ إذ أنكَروهُ.
خداوند، محمّد صلى الله علیه و آله را به حق برانگیخت تا بندگانش را از عبادت بت ها به سوى عبادت خود بیرون كشاند و از طاعت شیطان به طاعت خویش در آورد، با قرآنى كه آن را آشكار و استوار نمود تا بندگان در آن هنگام كه پروردگارشان را نمى شناختند، بشناسندش و به وجود او كه انكارش مى كردند، اعتراف كنند و هستى او را كه باور نمى كردند، اثبات نمایند.
نهج البلاغة: الخطبة ۱۴۷
امام على علیه السلام:
إنّ اللّهَ تباركَ و تعالى بَعَثَ محمّدا صلى الله علیه و آله بالحَقِّ لیخرِجَ عِبادَهُ مِن عِبادَةِ عِبادِهِ إلى عِبادَتِهِ، و مِن عُهودِ عِبادِهِ إلى عُهودِهِ، و مِن طاعَةِ عِبادِهِ إلى طاعَتِهِ، و مِن وَلایةِ عِبادِهِ إلى وَلایتِهِ.
.امام على علیه السلام: خداوند تبارك و تعالى محمّد صلى الله علیه و آله را به حق برانگیخت، تا بندگان خود را از عبادت بندگانش به بندگى خویش، از تعهدات بندگانش به تعهدات خود، از طاعت بندگانش به طاعت خود و از ولایت بندگانش به ولایت خود بكشاند.
الكافی: ۸/ ۳۸۶/ ۵۸۶
امام باقر علیه السلام در نامه خود به یكى از خلفاى اموى نوشت:
و مِن ذلكَ ما ضُیعَ الجِهادُ الّذی فَضَّلَهُ اللّهُ عَزَّ و جلَّ علَى الأعمالِ ...اشتَرَطَ علَیهِم فیهِ حِفظَ الحُدودِ، و أوّلُ ذلكَ الدّعاءُ إلى طاعَةِ اللّهِ مِن طاعَةِ العِبادِ، و إلى عِبادَةِ اللّهِ مِن عِبادَةِ العِبادِ، و إلى وَلایةِ اللّهِ مِن وَلایةِ العِبادِ.
و از آن جمله است فرو گذاشتن جهاد، كه خداوند عزّ و جلّ آن را بر اعمال [دیگر] برترى داده است ...در این باره با آنان شرط كرده كه حدود را حفظ كنند و قدم اولِ آن، دعوت به طاعت خدا به جاى طاعت بندگان است و به عبادت خدا به جاى عبادت بندگان و به حاكمیت خدا به جاى حاكمیت بندگان.
وسائل الشیعة: ۱۱/ ۶/ ۸