35
مجموعه رسائل در شرح احاديثي از کافي ج1

نسخه: تهران ، مجلس شوراى اسلامى: 1842 ، جعفر مير باباى تبريزى ، قرن 13 ، رساله ششم مجموعه ، «ص72» 1 برگ [فهرست مجلس: 9/512].
47. شرح دو حديث.

شارح: نويسنده ناشناخته

اين رساله شرح دو حديث است:
1. حديث «لَمَّا خَلَقَ اللّهُ العَقْلَ اسْتَنْطَقَهُ، ثُمَّ قَالَ لَهُ أقْبِلْ فَأقْبَلَ، ثُمَّ قَالَ لَهُ أدْبِرْ فَأدْبَرَ، ثُمَّ قَالَ وَعِزَّتِي وَجَلالِي مَا خَلَقْتُ خَلْقاً هُوَ أحَبُّ إِلَيَّ مِنْكَ، وَلا أكْمَلْتُكَ إِلّا فِيمَنْ أُحِبُّ، أمَا إِنِّي إِيَّاكَ آمُرُ وَإِيَّاكَ أنْهَى، وَإِيَّاكَ أُعَاقِبُ وَإِيَّاكَ أُثِيبُ». ۱
2. حديث «قال قال اللّه جل جلاله لموسى يا موسى: لو أنّ السماوات و عامريهن و الأرضين السبع في كفّة و لا إله إلا اللّه في كفّة مالت بهن لا إله إلا اللّه ». ۲
1. در مورد حديث امام محمد باقر عليه السلام در الكافي راجع به خلقت عقل در چهار موضع بحث مى كند:
اول: مفردات الفاظ حديث؛
دوم: اسرار و فوايدى كه از حديث استفاده مى شود كه تا هشت فايده مى آورد؛
سوم: دفع شبهه و جمع بين اين حديث و احاديث ديگر؛
چهارم: چرا عقل اشرف كمالات بلكه اشرف مخلوقات شد؟
2. در شرح حديث دوم از ابى سعيد خدرى از پيامبر صلى الله عليه و آله در فضيلت لا اله الا اللّه كه نخست مفردات الفاظ حديث را معنى كرده و سپس حديث را در هشت مقام و يك خاتمه شرح نموده است:
مقام اول: در تحقيق لفظ اللّه ؛
مقام دوم: در تركيب و افاده توحيد؛
مقام سوم: در سرّ كلمه توحيد؛

1.الكافي، ج ۱، ص ۱۰، ح ۱.

2.التوحيد، ص ۳۰، ح ۳۴.


مجموعه رسائل در شرح احاديثي از کافي ج1
34

تنظيم نموده است:
مقدمه: در وجوب تعليم اعتقادات؛
فصل اول: در خلقت وسائط بين خدا و مردم؛
فصل دوم: در صفات آن وسائط؛
فصل سوم: در عصمت ائمه عليهم السلام ؛
فصل چهارم: در ادله اين مسأله؛
فصل پنجم: در اخبار جواز سهو بر نبى و پاسخ آن؛
فصل ششم: درباره آيه تطهير؛
خاتمه: در خلاصه بحث.
آغاز: الحمد للّه الذي طهر رجس الذنوب ... چنين گويد اقل ناس عملاً .
نسخه: قم ، مرعشى: 4086 ، نستعليق ، على اكبر لارى (مؤلف) ، بدون تاريخ كتابت ، رساله اول مجموعه ، «1پ ـ35ر»35 برگ [فهرست نسخه هاى خطى كتابخانه آية اللّه مرعشى نجفى: 1/991].
46 . شرح حديث «مناظره پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله با يهود». ۱

شارح: فاضل قزوينى

در حديث است كه يهوديان به پيغمبر صلى الله عليه و آله گفتند: «انسب لنا ربك» و پس از سه روز سوره توحيد نازل شد و پيغمبر ، آن سوره را در پاسخ يهود خواند. نسخه حاضر ، گفتارى است از فاضل قزوينى در تفسير اين حديث . ممكن است مراد از فاضل، مولى خليل قزوينى باشد.
آغاز: قال الفاضل القزويني في تفسير أن اليهود سألوا رسول اللّه صلى اللّه عليه و آله فقال انسب لنا ربك فمكث ثلاثا لا يجيبهم فنزل . . . عبارت از فاعل نفوس ناطقه و ما تحت فلك قمر است .

1.الكافي، ج ۱، ص ۹۱، ح ۱.

  • نام منبع :
    مجموعه رسائل در شرح احاديثي از کافي ج1
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1388
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 123434
صفحه از 600
پرینت  ارسال به