5
مَنهَجُ اليقين

آغاز سخن

كتاب كافى از زمان تدوين و تأليف از حدود يازده قرن پيش تا كنون در كانون توجه همه حديث پژوهان و دانشمندان شيعه بوده است و تبديل به مرجعى شده كه هيچ فقيه و محدثى و هيچ عالم و دانشورى از مراجعه به آن بى نياز نيست.
كافى نخستين كتابى است كه احاديث را در اين گستردگى و با سامانى خاص گردآورى نموده، بگونه اى كه بعد از آن، مراجعه به اصول چهارصدگانه حديثى از رونق افتاد و خود مصدر اوليه حديث شيعه شد، و از اين جهت است كه بزرگان علماى شيعه اين كتاب را در حد بسيار عالى ستوده اند و شيخ مفيد آن را با عبارت «أجلّ كتب الشيعة و أكثرها فائدة» معرفى كرده است.
وجود بيش از بيست شرح و سى حاشيه و هزار و ششصد نسخه خطى و بيست بار چاپ، نشانِ اهميت اين ميراث ارزشمند است.
سوگمندانه بيشتر آثارِ مربوط به كافى يا به صورت دست نوشته باقى مانده و يا به شكل مطلوبى به چاپ نرسيده است. واحد احياء آثار بر آن است كه همراه با تصحيح كافى، تمام شروح، حواشى، ترجمه ها و تك نگارى هاى مروبط به كافى را تحت عنوان «شروح و حواشى الكافى» تصحيح كرده و منتشر سازد كه تصحيح منهج اليقين در همين راستا است.
بسيارى از علماء و انديشمندان شيعه به فراخور علاقه و تخصص خود و يا درپاسخ به درخواست و خواهش جستجوگرى، به شرح يك يا چند حديث از كافى پرداخته و در اطراف آن بسط سخن داده و پرده از ابهام و يا كج فهمى نسبت به آن برداشته اند.
سيد علاء الدين محمد گلستانه اصفهانى (م 1100ق) كه هم خود از عالمان بنام عصر خويش بوده و هم از خاندان علم و دانش است، به شرح و تفسير نامه امام صادق عليه السلام به شيعيان كه در برخى از مصادر از آن به «وصيت امام صادق عليه السلام » تعبير شده، پرداخته است. اين نامه كه حديث اول روضه كافى است، نامه مفصلى است كه حضرت به شيعيان نوشته و در آن به مسائل مختلف دينى و اجتماعى اشاره كرده و تكليف پيروان خود را مشخص نموده اند.
گلستانه در اين اثر بر آن بوده كه مضامين نامه امام را براى فهم عموم، شرح و توضيح دهد. به همين جهت، او اين نامه را به چندين قطعه تقسيم كرده و پس از ذكر هر قطعه، نخست ترجمه روانى از آن ارائه مى كند و سپس مضمون آن را شرح مى دهد. او در شرحش به روايات بسيارى استشهاد مى كند و توضيحات خودِ او نسبت به رواياتى كه ذكر نموده، حجم اندكى از كتاب را دربرمى گيرد.
او هم چنين در ضمن اين شرح، به بيان واجبات و محرّمات دينى پرداخته و آداب و شرعيات را نيز متذكر شده است. او دوستدار خاندان اهل بيت عليهم السلام است و به همين دليل، در جاىْ جاىِ شرح او، در فضائل اهل بيت عليهم السلام و حقّانيت طريق آنها، مطالبى به چشم مى خورد. او در اين موضوع به منابع اهل سنت نيز استشهاد مى كند و به اعترافات دانشمندان اهل سنت درباره حقّانيت اهل بيت عليهم السلام اشاره دارد.
به سامان رسيدن اين اثر مرهون تلاش فاضل ارجمند حجة الاسلام سيد مجتبى صحفى و محقق پرتلاش حجة الاسلام على صدرايى خويى و جمعى از همكارانش مى باشد كه بدينوسيله ضمن تشكر و قدردانى از آن عزيزان، مزيد توفيق همه را از خداوند متعال خواستاريم.
واحد احياء آثار
پژوهشكده علوم و معارف حديث
محمدحسين درايتى


مَنهَجُ اليقين
4

چهار. ويژه نامه هاى مجلات

مجله هاى آينه پژوهش، سفينه، علوم حديث و برخى ديگر از نشريات، هم زمان با برپايى كنگره، ويژه نامه هايى منتشر مى كنند.

پنج. خبرنامه

خبرنامه كنگره كه به اطلاع رسانى پيش از برپايى كنگره مى پردازد، تا زمان برگزارى، چهار شماره از آن منتشر خواهد شد.

شش. DVD

نرم افزار مجموعه آثار كنگره، همراه با برخى از نسخه هاى خطّى الكافى، و نيز ديگر شروح، تعليقه ها و ترجمه هاى چاپ شده الكافى در قالب DVD ارائه خواهد شد.
*** در پايان، از همه فرهيختگان و انديشه مندان، سازمان ها و نهادهاى علمى ـ پژوهشى كه در به ثمر رسيدن اين همايشْ سهم داشته اند، سپاس گزارى مى شود، بويژه از: توليت محترم آستان حضرت عبدالعظيم عليه السلام و رياست محترم مؤسسه علمى ـ فرهنگى دارالحديث، حضرت آية اللّه محمدى رى شهرى، شوراى عالى سياست گذارى، شوراى علمى كنگره، كميته بين الملل، كميته اجرايى، بنياد پژوهش هاى اسلامى آستان قدس رضوى، مركز تحقيقات كامپيوترى علوم اسلامى، مديران عالى آستان حضرت عبدالعظيم عليه السلام ، مديران و محققان پژوهشكده علوم و معارف حديث، مسؤلان، اساتيد و دانشجويان دانشكده علوم حديث ، مسؤلان و كاركنان سازمان چاپ و نشر دارالحديث.
مهدى مهريزى
دبير كميته علمى
بهار 1387

  • نام منبع :
    مَنهَجُ اليقين
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1388
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 290632
صفحه از 527
پرینت  ارسال به