19 صفر

۱۹ صفر
روز بزرگداشت شیخ كلینی
شرح مناسبت:
صاحب کتاب ارزشمند کافی، شیخ ابوجعفر محمد بن یعقوب بن اسحاق رازی کلینی در سال ۲۵۸ه‍.ق در روستای کلین ـ ۳۸ کیلومتری شهر ری ـ در زمان امام حسن عسگری(ع) متولد شد.
وی در ابتدا علوم و معارف اسلامی را نزد پدر و دایی خود گذراند و بعد از مدت کوتاهی که با منابع رجالی و حدیثی آشنا شد برای ادامه تحصیل به شهر ری رفت.
در آن ایام شهر ری مرکز برخورد آراء و اندیشه‌های اسماعیلیه، حنفی، شافعی و امامیه بود.
وی نزد دانشمندان بزرگ و فقها و محدثان بزرگی همچون احمد بن محمد بن عاصم کوفی، حسن بن فضل بن زید یمانی، محمد بن حسن صفار احمد بن ادریس قمی و دیگر بزرگان به کسب دانش و حدیث و رجال پرداخت و توانست شاگردان بسیاری را که از فقها و محدثین به نام شیعه بودند تربیت کند. از جمله شاگردان وی می‌توان به احمد بن کاتب کوفی، ابن قولویه، محمد بن ابراهیم نعمانی و دیگران اشاره کرد.
وی در بین مردم به راستی گفتار و کردار و شناخت احادیث و اخبار مشهور بود تا آنجا که شیعه و سنی ایشان را مرجع پژوهش‌های دینی خود دانسته و مورد اعتماد هردو فرقه بود. به همین دلیل لقب ثقة‌الاسلام را به خود اختصاص داد.
کلینی در سال ۳۲۸ه‍.ق مصادف با سال آغاز غیبت کبرای امام زمان(عج) در ۷۰ سالگی در بغداد درگذشت و ابوقیراط محمد بن جعفر حسنی یکی از بزرگان بغداد بر پیکرش نماز خواند. آرامگاهش در باب الکوفه در بغداد، زیارتگاه مسلمانان است.
منبع: مركز پژوهشهای صدا و سیما
آیات و روایات:
روز بزرگداشت شیخ كلینی
رسول اللّه(ص):
العُلَماءُ امَناءُ امَّتی.
دانشمندان امناى امّت من هستند.
الفردوس: ۳/ ۷۶/ ۴۲۱۱
رسول اللّه(ص):
العِلمُ وَدیعَةُ اللّهِ فی أرضِهِ، والعُلَماءُ امَناؤُهُ عَلَیهِ، فَمَن عَمِلَ بِعِلمِهِ أدّى أمانَتَهُ، ومَن لَم یعمَل كُتِبَ فی دیوانِ اللّهِ تَعالى أنَّهُ مِنَ الخائِنینَ.
دانش ودیعه خدا در زمین اوست و دانشمندان امناى او بر آن هستند، پس هركس دانش خود را به كار بندد، امانتش را ادا كرده است و هركس به كار نبندد، در دیوان خداوند متعال جزو خیانت كاران نوشته مى شود.
الدرّة الباهرة: ۱۷
رسول اللّه(ص):
العالِمُ وَكیلُ اللّهِ تَعالى، یعطیهِ بِكُلِّ حَدیثٍ نورًا یومَ القِیامَةِ، وكَتَبَ اللّهُ لَهُ بِكُلِّ حَدیثٍ عِبادَةَ ألفِ سَنَةٍ.
دانشمند وكیل خداى متعال است. خداوند در برابر هر حدیث، روز رستاخیز نورى به او عطا مى كند و خداوند براى هر حدیث، عبادت هزار سال را برایش مى نویسد.
تنبیه الغافلین: ۲۸۶/ ۳۹۰
رسول اللّه(ص):
إنَّ العُلَماءَ وَرَثَةُ الأَنبِیاءِ.
دانشمندان وارثان پیامبران اند.
الكافی: ۱/ ۳۴/ ۱
رسول اللّه(ص):
إذا كانَ یومُ القِیامَةِ وُزِنَ مِدادُ العُلَماءِ بِدِماءِ الشُّهَداءِ، فَیرجَحُ مِدادُ العُلَماءِ عَلى دِماءِ الشُّهَداءِ.
چون روز قیامت شود، مرّكب دانشمندان با خون شهیدان سنجیده مى شود، پس مركّب دانشمندان بر خون شهیدان برترى مى یابد.
أمالی الطوسی: ۵۲۱/ ۱۱۴۹
امام على(ع):
إنَّ أولَى النّاسِ بِالأَنبِیاءِ علیهم السلام أعلَمُهُم بِما جاؤوا بِهِ.
نزدیكترین مردم به پیامبران، داناترین آنان است به آنچه آورده اند.
نهج البلاغة: الحكمة ۹۶