1 ذی القعده

۱ ذی القعده
آغاز هفته حج
شرح مناسبت:

حجّ ميثاق ميان بنده و پروردگار است و از بزرگترين فريضه هاى الهى است كه در آن هر دو جنبه فردى و اجتماعى به شكلى نمايان گنجانيده شده است .
حجّ تجلى و تكرار همه صحنه هاى عشق آفرين زندگى يك انسان و يك جامعه متكامل در دنيا است . حجّ كانون معارف الهى است كه از آن محتواى سياست اسلام را در تمام زواياى زندگى بايد جستجو نمود .
در جنبه فردى ، هدف ، تزكيه و رسيدن به صفا و نورانيت و پيراستگى از زخارف بى ارزش مادى و فراغت با خويشتن معنوى و انس با خداى متعال و ذكر و تضرع و توسل به حضرت حق است تا آدمى به عبوديت كه صراط مستقيم الهى به سوى كمال است راه يابد و در آن گام بردارد .
در اين بخش ، تنوع فرصت ها و آزمايشگاهها به حدّى است كه هر گاه كسى با توجه به آداب و فرائض و تدبير در فلسفه حجّ ، از آن عبور كند بى گمان، دستاوردى گرانبها خواهد داشت ، فرصت احرام و تلبيه ، فرصت طواف و نماز، فرصت سعى و هروله ، فرصت وقوف در عرفات و مشعر و منى، فرصت رمى و قربانى و فرصت ذكر اللّه كه همچون فضاى سرشار از روح و حيات در همه ى اين مراحل ، گسترده شده است .
مجموعه اين فرصت ها مى تواند دوره كوتاهى از رياضت شرعى و خود سازى براى هر فرد باشد و مبدأ يك تحول عميق در اخلاق و سلوك فردى زائر خانه خدا گردد .
از نظر قرآن كريم فلسفه بناى كعبه و حكمت حجّ، قيام براى تأمين منافع مردم است «جعل اللّه الكعبة البيت الحرام قياما للنّاس» يعنى حجّ يك حركت جمعى براى حل معضلات و تأمين نيازها و رشد و توسعه جامعه بشر است .

آیات و روایات:
آغاز هفته حج
قرآن کریم:
وللّهِ عَلَى النّاسِ حِجُّ البَيتِ مَنِ استَطاعَ إلَيهِ سَبيلا ومَن كَفَرَ فَإِنَّ اللّهَ غَنِيٌّ عَنِ العالَمينَ .
براى خداست، به عهده مردم حجِ خانه خدا، هركس بتواند راهى بدان بيابد. و هركه كفر ورزد، همانا خداوند از جهانيان بى نياز است.
آل عمران: ۹۷
پيامبر خدا صلى الله عليه وآله:
النَّفَقَةُ فِي الحَجِ كَالنَّفَقَةِ في سَبيلِ اللّهِ عَزَّوجَلَّ بِسَبعِمِائَةِ ضِعفٍ.
خرج کردن در راه حج، هفتصد برابرِ انفاق در راه خدا، پاداش دارد.
مسند ابن حنبل: ۹/ ۲۱/ ۲۳۰۶۱
امام باقر عليه السلام:
بُنِيَ الإِسلامُ عَلى خَمسَةِ أشياءَ: عَلَى الصَّلاةِ والزَّكاةِ والحَجِّ والصَّومِ والوَلايَةِ.
اسلام بر پنج چيز استوار شده است: بر نماز و زكات و حج و روزه و ولايت.
الكافي: ۴/ ۶۲/ ۱.
امام صادق عليه السلام:
حَجُّ البَيتِ واجِبٌ لِمَنِ استَطاعَ إلَيهِ سَبيلا، وهُوَ الزّادُ والرّاحِلَةُ مَعَ صِحَّةِ البَدَنِ، وأن يَكونَ لِلإِنسانِ ما يُخلِفُهُ عَلى عِيالِهِ، وما يَرجِعُ إلَيهِ بَعدَ حَجِّهِ .
حجِ خانه خدا، بر هركس كه استطاعت داشته باشد واجب است و (استطاعت) همان زاد و توشه، وسيله سفر و تندرستى است و اين كه انسان چيزى داشته باشد كه براى خانواده اش بگذارد و نيز پس از بازگشت از حج هم، چيزى داشته باشد.
الخصال: ۶۰۶
امام صادق عليه السلام:
مَن حَجَّ حَجَّةَ الإِسلامِ فَقَد حَلَّ عُقدَةً مِنَ النّارِ مِن عُنُقِهِ .
هر كس حجّة الاسلام (حج واجب) را انجام دهد، گِرهى از آتش را از گردن خويش گشوده است.
الفقيه: ۲/ ۲۱۶/ ۲۲۰۵
امام صادق عليه السلام:
دِرهَمٌ تُنفِقُهُ فِي الحَجِّ أفضَلُ مِن عِشرينَ ألفَ دِرهَمٍ تُنفِقُها في حَقٍ .
يك درهم كه در راه حج خرج مى كنى، برتر از بيست هزار درهم است كه در راه حق انفاق كنى.
الكافي: ۴/ ۲۵۵/ ۱۵