8 ذی الحجه

۸ ذی الحجه
روز ترویه
شرح مناسبت:

روز هشتم ذی حجه، روز ترویه است.
علت نامگذاری این روز به این جهت بود كه در زمان حضرت ابراهیم(ع)، درصحرای عرفات آب یافت نمی شد به این جهت مردم برای رفع نیاز آبِ روز نهم، در روز هشتم، آب را از مكه به سرزمین عرفات حمل می نمودند. به همین جهت عده ای به هم می گفتند: تَرَوَّيتُم تَرَوَّيتُم؟ آیا سیراب شدید؟

منبع: مرکز پژوهشهای صدا و سیما
آیات و روایات:
روز ترویه
عبيد اللّه بن على حلبى:
سَأَلتُهُ: لِمَ سُمِّيَ يَومُ التَّروِيَةِ يَومَ التَّروِيَةِ؟ قالَ: لِأَنَّهُ لَم يَكُن بِعَرَفاتٍ ماءٌ، وكانوا يَستَقونَ مِن مَكَّةَ مِنَ الماءِ لِرَيِّهِم، وكانَ يَقولُ بَعضُهُم لِبَعضٍ: تَرَوَّيتُم تَرَوَّيتُم؟ فَسُمِّيَ يَومَ التَّروِيَةِ لِذلِكَ .
از امام صادق عليه السلام پرسيدم چرا به روز ترويه ، ترويه مى گويند؟ فرمود: چون در عرفات، آب نبود و حجّاج براى آب نوشيدن، از مكّه آب مى آوردند و به همديگر مى گفتند «آب برداشتيد؟ آب برداشتيد؟» از اين رو، آن روز، روز ترويه نام گرفت.
علل الشرائع: ۴۳۵/ ۱
امام صادق عليه السلام:
سُمِّيَتِ التَّروِيَةُ لِأَنَّ جَبرَئيلَ عليه السلام أتى إبراهيمَ عليه السلام يَومَ التَّروِيَةِ فَقالَ: يا إبراهيمُ، ارتَوِ مِنَ الماءِ لَكَ ولِأَهلِكَ، ولَم يَكُن بَينَ مَكَّةَ وعَرَفاتٍ ماءٌ.
روز ترويه را، ترويه ناميدند، چون جبرئيل در چنين روزى، نزد حضرت ابراهيم عليه السلام آمد و گفت: «اى ابراهيم! براى خود و خانواده ات آب بردار». و ميان مكّه و عرفات آبى نبود.
المحاسن: ۲/ ۶۵/ ۱۱۸۱
محمد بن مسلم:
سَأَلتُ أبا جَعفَرٍ عليه السلام: هَل صَلّى رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه وآلها بِمِنى يَومَ التَّروِيَةِ؟ فَقالَ: نَعَم، والغَداةَ بِمِنى يَومَ عَرَفَةَ.
از امام باقر عليه السلام پرسيدم: آيا پيامبر صلى الله عليه وآله روز ترويه نماز ظهر را در منى خواند؟ فرمود: آرى ونماز صبح را هم روز عرفه در منى خواند.
التهذيب: ۵/ ۱۷۷/ ۵۹۴
امام صادق عليه السلام:
إذا كانَ يَومُ التَّروِيَةِ... فَأَهِلَّ بِالحَجِّ إلى أن قالَ: وصَلِّ الظُّهرَ إن قَدَرتَ بِمِنى .
روز ترويه كه شد، احرام حج ببند [تا آن كه فرمود:] و اگر بتوانى، نماز ظهر را در منى بخوان.
التهذيب: ۵/ ۱۶۹/ ۵۶۱
امام صادق عليه السلام:
إذا كانَ يَومُ التَّروِيَةِ إن شاءَ اللّهُ فَاغتَسِل، و البَس ثَوبَيكَ، وادخُلِ المَسجِدَ حافِيًا، وعَلَيكَ السَّكينَةُ والوَقارُ، ثُمَّ صَلِّ رَكعَتَينِ عِندَ مَقامِ إبراهيمَ عليه السلامأو فِي الحِجرِ، ثُمَّ اقعُد حَتّى تَزولَ الشَّمسُ فَصَلِّ المَكتوبَةَ، ثُمَّ قُل في دُبُرِ صَلاتِكَ كَما قُلتَ حينَ أحرَمتَ مِنَ الشَّجَرَةِ، وأحرِم بِالحَجِّ، ثُمَّ امضِ وعَلَيكَ السَّكينَةُ والوَقارُ، فَإِذَا انتَهَيتَ إلَى الرَّفضاءِ دونَ الرَّدمِ فَلَبِّ، فَإِذَا انتَهَيتَ إلَى الرَّدمِ وأشرَفتَ عَلَى الأَبطَحِ فَارفَع صَوتَكَ بِالتَّلبِيَةِ حَتّى تَأتِيَ مِنى .
روز ترويه كه شد، به خواست خدا غسل كن، سپس جامه هاى احرامت را بپوش و پابرهنه وارد مسجدالحرام شو، با آرامش و وقار. سپس كنار مقام ابراهيم عليه السلام يا در حِجر اسماعيل، دو ركعت نماز بخوان و بنشين تا ظهرشود. نماز واجب را بخوان، بعد از نمازت همان را بگو كه هنگام احرام از مسجد شجره گفتى، پس با آرامش و وقار، احرام حج ببند و سپس روانه شو. پس چون به قبل از «ردم» رسيدى، لبّيك بگو و چون به «ردم» رسيدى و به دشت مكّه روى آور شدى، صدايت را به لبّيك بلند كن، تا به منى برسى.
الكافي: ۴/ ۴۵۴/ ۱