بغض

پرسش :

بغض در لغت و قرآن به چه معناست؟



پاسخ :

بُغض ، در لغت

واژه «بُغض» ، مصدر است از مادّه «بغض» در برابر «حُبّ (دوستى)» و در اصطلاح ، نفرت از چيز آزار دهنده و مخالف طبع است و اگر شدّت يابد ، «بَغضاء» و «بغضة» و يا «مَقْت» ناميده مى شود .

ابن فارِس ، در اين باره مى گويد :

الباءَ وَ الغَينُ وَ الضّادُ ، أصلٌ واحِدٌ ، وَ هُوَ يَدُلُّ عَلى خِلافِ الحُبِّ .[۱]

باء و غين و ضاد ، يك معناى اصلى دارد و آن ، خلاف حُبّ است .

نيز خليل بن احمد فراهيدى ، آورده است :

البِغضَةُ وَ البَغضاءُ : شِدَّةُ البُغضِ .[۲]

بِغضَة و بَغضاء ، شدّت كينه ورزى است .

راغب اصفهانى نيز در معناى «بغض» مى گويد :

البُغضُ : نِفارُ النَّفسِ عَنِ الشَّى ءِ الَّذى تَرغَبُ عَنهُ ، وَ هُوَ ضِدُّ الحُبِّ ، فَإِنَّ الحُبَّ انجِذابُ النَّفسِ إلَى الشَّى ءِ الَّذى تَرغَبُ فيهِ .[۳]

بُغض : نِفرت انسان از چيزى است كه از آن ، ناخشنود است . بغض ، ضدّ حُبّ است . حب ، شيفتگى انسان به چيزى است كه بدان رغبت دارد .

همچنين ، در تبيين معناى «مَقْت» مى گويد :

المَقتُ : البُغضُ الشَّديدُ لِمَن تَراهُ تَعاطَى القَبيحَ .[۴]

مَقْت ، نفرت شديد نسبت به كسى است كه مى بينى دنبال كار زشت است .

گفتنى است كه «بُغض» ، امرى نفسانى است ، اعمّ از آن كه بروز و ظهور داشته باشد يا نداشته باشد ، بر خلاف مفهوم عداوت و خصومت كه انجام دادن كارِ دشمنانه ، جزئى از معناى آنهاست . بنا بر اين ، رابطه اين دو مفهوم ، رابطه اَعَم و اَخَصّ است ؛ يعنى هر دشمنى اى ، ناشى از بغض است ؛ امّا هر بغضى ، موجب دشمنى نيست .[۵]

بغض در قرآن

واژه «بغض» ، در قرآن به كار نرفته ؛ ولى «بغضاء» ، به معناى شدّت بغض ، پنج بار آمده است[۶]و گفتنى است كه چهار مورد آنها ، همراه با واژه «عداوت» به كار رفته است .[۷]اين امر ، حاكى از ارتباط نزديك اين دو مفهوم و همراه بودن شدّت بغض با عداوت و انجام دادن كار دشمنانه است.

اين نكته نيز قابل توجّه است كه واژه هايى مانند : «شنآن» ،[۸]«أضغان» ،[۹]«مَقْت» ،[۱۰]«غِلّ» ،[۱۱]«قلى» ،[۱۲]«حادّ» ،[۱۳]«يُحادّ»[۱۴]و «يُحادّون»[۱۵]نيز ـ كه مفاهيمى نزديك به مفهوم «بغض» دارند ـ ، در قرآن كريم به كار رفته اند .


[۱]معجم مقاييس اللّغة : ج ۱ ص ۲۷۳ مادّه «بغض» .

[۲]ترتيب كتاب العين : ص ۸۹ مادّه «بغض» .

[۳]مفردات ألفاظ القرآن : ص ۱۳۶ مادّه «بغض» .

[۴]مفردات ألفاظ القرآن : ص ۷۷۲ مادّه «مقت» .

[۵]ر . ك : تاج العروس ، ج ۱۰ ص ۱۵ ، التحقيق فى كلمات القرآن الكريم : ج ۱ ص ۳۰۶ ، الميزان فى تفسير القرآن ، ج ۶ ص ۳۶۰ ، الكلّيات ، ج ۱ ص ۶۴۴ (به نقل از : دائرة المعارف قرآن كريم : ج ۵ ص ۵۸۷) .

[۶]آل عمران : آيه ۱۱۸ ، مائده : آيه ۱۴ و ۶۴ و ۹۱ ، ممتحنه : آيه ۴ .

[۷]مانند :  «وَ بَدَا بَيْنَنَا وَ بَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةُ وَ الْبَغْضَآءُ»  (ممتحنه : آيه ۴) و  «إِنَّمَا يُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَن يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَآءَ»  (مائده : آيه ۹۱) .

[۸]مائده : آيه ۲ و ۸ .

[۹]محمّد : آيه ۲۹ و ۳۷ .

[۱۰]نساء : آيه ۲۲ ، فاطر : آيه ۳۹ ، غافر : آيه ۱۰ و ۳۵ ، صف : آيه ۳ .

[۱۱]اعراف : آيه ۴۳ ، حجر : آيه ۴۷ ، حشر : آيه ۱۰ .

[۱۲]شعرا : آيه ۱۶۸ ، ضحى : آيه ۳ .

[۱۳]مجادله : آيه ۲۲ .

[۱۴]توبه : آيه ۶۳ .

[۱۵]مجادله : آيه ۵ و ۲۰ .



بخش پاسخ گویی پایگاه حدیث نت