تاريخ : چهارشنبه 1389/8/19 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 6065
نسخه‌های خطی در ايران زنده و پوياست

نسخه‌های خطی در ايران زنده و پوياست

چهار شنبه ۱۹/۸/۸۹

راوی: نسخه‌های خطی در ايران زنده و پوياست و تعاملی كه بين پژوهشگران نسخ خطی در نشست ها برقرار می شود، منشأ بركات بسياری است.حجة الاسلام اشکوری

حجت الاسلام والمسلمين «اشكوری» مدير مجمع ذخاير اسلامی در مصاحبه با راوی، با اشاره به نقش و اهميت نشست های نسخ خطی افزود: اگرچه در ابتدای راه هستيم، اما مهمترين پيام نشست‌های نسخ خطی را می توان اينگونه عنوان كرد كه، نسخه‌های خطی در ايران زنده و پوياست. همچنين متخصصانی هستند كه در اين زمينه پژوهش می كنند و رابطه‌ای كه بين اين افراد ايجاد می‌شود منشأ بركات بسياری است.
اين پژوهشگر نسخ خطی تصريح كرد: در پرسش و پاسخ‌هايی كه در نشست مركز مخطوطات اسلامی مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحديث، مطرح شد، اطلاعات جديدی ارائه شد. اين گونه نشست‌ها حلقه‌ی اتصال مهمی است تا پژوهش های عميق تری در قالب نسخه‌های خطی و در موضوعات مختلف انجام شود. به همين جهت می توان گفتن اين نشست، نشست موفقی بوده است.
وی به مهمترين آسيب‌های وارد بر نسخ خطی اشاره كرد و اظهار داشت: كتابخانه هايی كه بخش مرمّت و صحافی را به عهده دارند آسيب‌ها را برطرف می‌كنند. آسيب‌های طبيعی مانند سيل، زلزله و آتش سوزی. اما بزرگترين آسيب‌هايی كه متوجه نسخه‌های خطی است آسيب‌های انسانی است. آسيب انسانی فكری يعنی كنار گذاشتن پژوهش های نسخ خطی و روی آوردن به مباحث معاصر. زيرا هنگامی كه نسخه‌ی خطی پوشيده ماند، ديدگاه به اين حوزه، برداشتی موزه‌ای می شود در حالی كه نگاه بايد نگاهی علمیِ و موشكافانه باشد تا نسخه‌های خطی پويايی خويش را حفظ كنند. برای نمونه حاصل زحمات و پژوهشهای پنجاه ساله دانشمندی، در قالب كتابی تاليف شده و نياز امروز پژوهشگاه ها به آن است. ما از گذشته‌ گسسته نيستيم بلكه پيوسته هستيم، اين پيوستگی به شكلی باشد تا علوم و ابداعات و افكار را از لا به لای متون استخراج كنيم و در متون جديد انعكاس دهيم.
مدير مجمع ذخاير اسلامی، سوء استفاده‌ از نسخ خطی را از ديگر آسيب های وارد بر آن نام برد و افزود: سرقت، جعل، از بين بردن نسخه‌های خطی، دستبرد در نسخ و حتی صحافی كه نمی‌داند نسخه‌ی خطی را چطور بايد صحافی كند و حواشی نسخه را از بين می‌برد، كتابداری كه نمی‌داند چطور بايد نسخه خطی را ورق بزند و در اختيار اشخاص قرار دهد، آسيب هايی است كه بر نسخ خطی وارد می شود. آگاهی جلوگيری از آسيب های وارد بر نسخ خطی در اين نشست ها ارائه می شود.
حجت الاسلام «اشكوری» با بيان اينكه مجمع ذخاير اسلامی حدود ۷۰ هزار نسخه‌ی خطی در قالب اسناد و متون كهن و سنگ نوشته‌ ارائه كرده، تصريح كرد: علاقه مندان برای دسترسی به خدمات اين مركز می توانند به دفتر مركزی مجمع ذخاير اسلامی واقع در قم، خيابان شهيد جواد دل آذر، كوچه ۲۳ و شماره تلفن اين مركز ۰۲۵۱۷۷۱۳۷۴۰ و يا از طريق اينترنت به نشانی اينترنتیwww.zakhair.netمراجعه كنند.

نشست علمی و تخصصی «مخطوطات اسلامی: گستره، فهرست‌نگاری و آثار مفقوده...» ۴ آبان‌ماه با حضور انديشمندان و مختصصان عرصه مخطوطات اسلامی در مركز بين‌المللی مخطوطات موسسه علمی ـ فرهنگی دارالحديث برگزار شد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :