خانه ای که در آن قرآن تلاوت می شود

پرسش :

خانه ای که در آن قرآن تلاوت می شود، چه ویژگی هایی دارد؟



پاسخ :

در روایات، به خواندن قرآن بسیار سفارش شده و برای خانه ای که در آن قرآن خوانده می شود، برکاتی بر شمرده شده است، از جمله مانند:

ـ روشنایی خانه. پیامبر(ص) فرمود: «خانه هایتان را با نماز و تلاوت قرآن، روشن گردانید».[۱]

ـ درخشندگی برای اهل آسمان. در حدیثی به نقل از پیامبر(ص) آمده است: «خانه ای که در آن قرآن خوانده شود، برای آسمانیان، همچنان دیده می شود که ستارگان برای زمینیان دیده می شوند».[۲]

ـ فراوانی خیر و برکت و رانده شدن شیاطین. از رسول خدا(ص) نقل گردیده است: «خانه ای که در آن، قرآن خوانده شود و خداوند در آن یاد شود، برکتش بسیار می گردد و فرشتگان، به آن خانه، آمد و شد می کنند و شیاطین، از آن دور می شوند».[۳]

مجموعه ای از آثار و برکات دیگری نیز برای دل ها و جامعه، در روایات پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) وجود دارد، از جمله در خطبه های ۱۷۶ و ۱۹۸ نهج البلاغه.

در خطبه ۱۹۸ می خوانیم: «خداوند، آن (قرآن) را برطرف کننده عطشِ عالمان، بهار دل های دین پژوهان و مقصد راه نیکان قرار داده است و دارویی که با وجود آن، هیچ دردی نمی ماند، و نوری که هیچ تاریکی ای با آن نیست ... و مایه عزّت برای کسی که از آن پیروی کند و مایه سلامت برای کسی که در آن وارد شود، و راه نما برای کسی که آن را راهبر خود قرار دهد».


[۱]. شعب الإیمان، ج ۲، ص ۳۵۸، ح ۲۰۳۳.

[۲]. شعب الإیمان، ج ۲، ص ۳۴۱، ح ۱۹۸۲.

[۳]. الکافی، ج ۲، ص ۶۱۰، ح ۳.



بخش پاسخ گویی پایگاه حدیث نت