تاريخ : پنج شنبه 1389/8/27 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 6082
حوزه های علميه می بايست قرآن را در صدر برنامه های آموزشی خود قرار دهند

حوزه های علميه می بايست قرآن را در صدر برنامه های آموزشی خود قرار دهند

پنج شنبه 27/8/89

راوی: آيت الله محمّدی ری شهری گفت: قرآن به عنوان يك منبع جامع و پايان ناپذير علمی و معرفتی، بايد در متن دروس حوزه های علمیّه قرار گيرد. آيت الله محمّدی ری شهری

به گزارش راوی، رييس مؤسّسه علمی فرهنگی دارالحديث در ديدار با اعضای معاونت پژوهشی مدرسه علمیّه مروی با بيان اين مطلب تصريح كرد: در حوزه قرآن پژوهی نيز مراكز و بزرگان قليلی در حوزه های علمیّه فعاليت دارند كه برای رفع نيازهای علمی حوزه ها ، می بايست اين مراكز گسترش پيدا كند.
وی افزود: حوزه های علمیّه می بايست قرآن را در صدر برنامه های آموزشی خود قرار دهند و تعميق در آن ، سرلوحه متون درسی طلّاب قرار گيرد تا طلّاب علوم دينی پس از گذراندن مقاطع تحصيلی با علوم قرآنی نامأنوس نباشند.
آيت الله محمّدی ری شهری گفت : در روايتی از حضرت علی عليه السّلام آمده است كه « در قرآن علم اوّلين و آخرين است ، برای گوينده مجال سخن گفتن در زمينه های معرفتی را باقی نگذاشته است و تأويل آن را نمی داند مگر خدا و راسخين در علم»* و اين نشانگر ژرفای نامتناهی قرآن و جامعيت معارف اين كتاب آسمانی است.
توليت آستان مقدّس حضرت عبدالعظيم الحسنی عليه السّلام گفت: تفاسير قرآن می بايست به صورت روزآمد و متناسب با شرايط و مقتضيات زمان به صورت مداوم مورد بازنگری قرار گيرد ، زيرا كه معارف قرآن در هيچ زمانی كهنه شدنی نيست و بلكه به تبع نيازهای زمانی قابل استفاده است.
در اين ديدار همچنين طرح ايجاد يك مدرسه علمیّه نمونه كه از سوی اعضای معاونت مدرسه مروی آماده شده بود ، ارائه و مورد بررسی قرار گرفت.
آيت الله محمّدی ری شهری نيز با تأكيد بر اينكه طلّاب بايد بر مبانی علمی و پايه های فقه مسلّط شده و كمتر درگير متون كهن قديمی شوند، تصريح كرد: كسی كه دروس حوزوی را به اتمام می رساند بايد بتواند نيازهای معرفتی جامعه و مسايل مبتلابه امروز را با قواعد صحيح فقهی تأمين نمايد.
آيت الله محمّدی ری شهری حضور طلّاب و روحانيون در سطوح بالای رشته های محض دانشگاهی را نيز از ضروريات تبليغ غيرمستقيم دين برشمرد و گفت : بايد شرايط به شكلی برنامه ريزی شود كه جمعی از طلّاب مستعد بعد از گذراندن سطح بتوانند در يكی از رشته های علوم محض تخصّص پيدا كنند و در آن رشته تا مقطع استادی دانشگاه تحصيلات خود را ادامه دهند.
وی گفت : تبليغ غير مستقيم دين در شرايطی خيلی تأثيرگذار تر از تبليغ مستقيم است و طلّابی كه توانسته باشند جايگاه های علمی بالايی در ساير رشته ها كسب كنند ، از مؤثّرترين افراد برای تبليغ غيرمستقيم بشمار می روند.
آيت الله محمّدی ری شهری گفت: اكنون در تبليغ مسيحيت نيز بسياری از كشيش ها در قالب اساتيد دانشگاه ها به تبليغ و جذب افراد می پردازند و اين يكی از شيوه های مؤثّر آنان در ترويج مسيحيت است.


* قال الامام علی عليه السّلام : فانّ فی القرآن علم الاوّلين و الاخرين لم يدع لقائل مقالاً و لا يعلم تأويله الّا الله و الرّاسخون فی العلم. «بحار الأنوار، ج 24، ص 179»

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :