قلمرو مأموریت مسلم بن عقیل به کوفه

پرسش :

محدوده مأموریت مسلم بن عقیل به کوفه چه بود؟



پاسخ :

این مطلب ، به صورت روشن در نامه امام حسین علیه السلام به مردم کوفه ، آمده است. بر پایه گزارش منابع تاریخی ، در نامه امام علیه السلام آمده است :

وَ قَد بَعَثتُ إلَیکم أخی وَ ابنَ عَمّی وَ ثِقَتی مِن أهلِ بَیتی مُسلِمَ بنَ عَقیلِ بنِ أبی طالِبٍ ، وَ قَد أمَرتُهُ أن یکتبَ إلَی بِحالِکم وَ رَأیکم وَ رَأی ذَوِی الحِجا وَ الفَضلِ مِنکم ، وَ هُوَ مُتَوَجَّهٌ إلی ما قِبَلَکم ، إن شاءَ اللّهُ تَعالی وَ السلام ، وَ لا قُوَّةَ إلّا بِاللّهِ ، فَإِن کنتُم عَلی ما قَدِمَت بِهِ رُسُلُکم وَ قَرَأتُ فی کتُبِکم فَقوموا مَعَ ابنِ عَمّی وَ بایعوهُ وَ انصُروهُ وَ لا تَخذُلوهُ .[۱]

برادرم ، پسرعمویم و فرد مورد اعتماد از خاندانم ، مسلم بن عقیل بن ابی طالب را به سوی شما فرستاده ام و به او دستور داده ام که وضع شما و نظرتان و دیدگاه عقلا و بزرگان را برایم گزارش کند ، و او در حال حرکت به سوی شماست ـ إن شاء اللّه تعالی ـ . والسلام ! و هیچ توانی ، جز به [یاری ]خداوند نیست . اگر شما بر همان نظری هستید که فرستادگان شما آورده اند و در نامه هایتان خوانده ام ، پس با پسرعمویم همراهی کنید و با او بیعت نمایید و یاری اش کنید و تنهایش مگذارید .

این متن ، نشان می دهد که مأموریت اصلی مسلم ، ارزیابی فضای سیاسی ـ اجتماعی کوفه از نزدیک است و برای این منظور ، امام علیه السلام از هواداران خود خواسته است که با او بیعت کنند و در امور مربوط به ساماندهی قیام بر ضدّ حکومت یزید ، او را یاری دهند .

افزون بر این ، تعبیر «أخی (برادرم)» و «ثِقَتی (مورد اعتمادم)» ، حاکی از جایگاه والای مسلم در کمالات نفسانی از یک سو ، و اعتماد و اطمینان امام علیه السلام به درایت و تدبیر سیاسی وی ، از سوی دیگر است . اکنون باید دید که مسلم ، در به انجام رساندن این مأموریت ، تا چه اندازه موفّق بوده است؟


[۱]ر . ک : ص ۳۴ ح ۱۰۱۷.



بخش پاسخ گویی پایگاه حدیث نت