تاريخ : پنج شنبه 1389/9/18 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 6104
كنگره بين‌المللی «پژوهش‌های شيعی» برگزار می‌شود

كنگره بين‌المللی «پژوهش‌های شيعی» برگزار می‌شود

پنج شنبه ۱۸/۹/۸۹

راوی: دبير علمی كنگره بين‌المللی «پژوهش‌های شيعی از قرن شانزدهم ميلادی تاكنون» با اعلام فراخوان از پژوهشگران خواست تا با ارائه مقالات خود در اين كنگره شركت كنند.

به گزارش راوی، مركز مطالعات اسلامی شيعی وابسته به دانشكده مطالعات شرقی و آفريقايی لندن SOAS، نشستی با عنوان «آثار پيشتاز در علوم اسلامی: پژوهش‌های شيعی از قرن شانزدهم ميلادی تاكنون» ۱۴ اسفندماه سال‌جاری (۵ مارس ۲۰۱۱) در سالن تئاتر خليلی لندن برگزار می‌كند.
هدف از برگزاری اين كنفرانس واكاوی آثار اسلامی شيعه در قرن ۱۶ ميلادی است كه از لحاظ پژوهش دانشگاهی مغفول مانده است.
علوم اسلامی شاخه‌های متعدی دارد از جمله؛ فقه، حديث، رجال، فلسفه، كلام، عرفان، ادبيات عرب و تفسير. تاريخ غنی علوم اسلامی از قرآن و سنت نشأت می‌گيرد. با اين حال علمای شيعه فقط به اين دو اكتفا نكرده و از ۱۴ معصوم (عليهم السلام) هم برای تفسير تعاليم اسلام ياری جسته‌اند. بر اساس اعتقاد شيعه سخنان پيامبر(ص) و ائمه بر شيعيان حجت بوده و منبعی معتبر محسوب می‌شود كه بازتاب آن در آثار علمای قرن ۱۶ به وضوح مشاهده می‌شود. در اين دوره علمای شيعه بدون ترس از دستگيری و به دليل آزادی‌هايی كه داشته‌اند به ويرايش كتب مختلف پرداختند.
كنفرانس بر روی آثار فاخر و قابل توجه خلق شده در قرن ۱۶تا به امروز تمركز دارد و مقالات بايد به بررسی آكادميك آثار اين دوره مربوط شود از جمله اين آثار می‌توان به كتب زير اشاره كرد:
وسائل‌الشيعه حر العاملی، به اسفار الاربعه ملاصدرا، بحارالانوار علامه مجلسی، مكاسب المحرمه شيخ مرتضی انصاری، كفايت الاصول آخوند خراسانی، معجم رجال حديث آيت‌الله خوئی.
درباره كتب فوق تاكنون به ندرت كار آكادميك به وسيله غربی ها صورت گرفته بنابراين از محققان دعوت می‌شود خلاصه مقاله خود را حداكثر در ۴۰۰ كلمه به همراه يك رزومه حداكثر تا ۲۰ آذرماه ۱۳۸۹ ارسال كنند. در پايان تأكيد شده مقاله بايد با موضوعيت موارد ذكر شده، نوشته شود.

علاقه‌مندان برای مكاتبه و كسب اطلاعات بيشتر می‌توانند به پايگاه اينترنتیwww.shiastudies.org.ukو شماره تلفن ۸۴۵۱۲۰ ۰۴۴ تماس بگيرند.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :