تاريخ : دوشنبه 1396/7/24 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 61127
مصائب دنیوی اهل تقوا زمینه ساز کامیابی جاودانه آنها و خیر محض است

مصائب دنیوی اهل تقوا زمینه ساز کامیابی جاودانه آنها و خیر محض است

آیت‌الله محمدی ری‌شهری در جلسه درس تفسیر قرآن کریم : مصائب دنیوی اهل تقوا زمینه ساز کامیابی جاودانه آنها و خیر محض است و کامیابی زودگذر مردم بی تقوا موجب ناکامی و رنج همیشگی آنها و شر محض است .

جلسه درس تفسیر قرآن کریم توسط حضرت آیت الله محمدی ری شهری در شب شهادت حضرت امام زین العابدین علیه السّلام برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی آستان مقدّس حضرت عبدالعظیم علیه السّلام، این جلسه یکشنبه ۲۳ مهرماه بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء در مصلای بزرگ ری پس از تلاوت قرآن کریم آغاز و تولیت آستان مقدّس ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت حضرت امام سجاد علیه السّلام، به تفسیر پنجمین آیه از سوره مبارکه بقره پرداخت.

آیت الله ری شهری در تفسیر آیات ابتدایی سوره بقره، پنجمین آیه از این سوره یعنی عبارت"اولئک علی هدی من ربهم و اولئک هم المفلحون"را حاصل تقوا و نتیجه رابطه با خدا و ایجاد ملکه تقوا در وجود انسان بیان نموده  و تصریح کرد: حاصل کار و تلاش اهل تقوا، فلاح است.

وی در ترجمه ی کلمه فلاح گفت: بسیاری از مترجمین کلمه ی فلاح را رستگاری ترجمه نموده اند، در صورتی که این معنا برای  کلمه یادشده نارسا بوده  و دقیق ترین ترجمه فارسی برای کلمه ی فلاح، "کامیابی مادی و معنوی، و دنیوی و اخروی" می باشد.

تولیت آستان مقدّس حضرت عبدالعظیم علیه السّلام ادامه داد: در مقدمه ی نماز دوبار جمله "حی علی الصلوه" بمعنای "بشتابید به سوی نماز" آمده و بلافاصله پس از آن به جمله "حی علی الفلاح" که در واقع تفسیر جمله قبل است اشاره میشود؛ بدین معنا که  : بسوی نماز که همان کامیابی مادی و معنوی، و دنیوی و اخروی است، بشتابید.

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث با اشاره به فرمایش "ما رأیتُ إلّا جمیلا" از حضرت زینب کبری (س) در واقعه ی جانکاه کربلا، در پاسخ به این سوال که اگر فلاح بمعنای کامیابی مادی و معنوی و دنیوی و اخروی است، پس مصائب این دنیا به چه منظور است؟ تصریح کرد:
مصائب و ناکامیهای زودگذر اهل تقوا در واقع زمینه ساز کامیابی همیشگی آنهاست. به همین جهت در حقیقت این مصائب، نه تنها مصیبت و ناکامی محسوب نمی شود، بلکه این به اصطلاح ناکامیها، خیر محض است.

آیت الله محمدی ری شهری با اشاره به آیات قرآن و روایات اهلبیت ابراز کرد:
برخی لذت های زود گذر در این دنیا مثل مصرف مواد مخدر که در واقع لذت لحظه ای و ناچیز و زودگذری دارند، ابدا" کامیابی محسوب نمی شوند، لذا تمام لذتهای دنیا برای انسانهای ناشایسته و نالایق مشابه همین مواد مخدر است برای انسان معتاد، و در نتیجه کامیابی و لذت زودگذر انسانهای بی تقوا و آلوده ، زمینه ساز ناکامی، بدبختی، شقاوت و رنج همیشگی آنها در زندگی ابدی است و نه تنها کامیابی نیست، بلکه شر محض است.

لازم به ذکر است این جلسات هر هفته یکشنبه شب ها بعد از نماز مغرب و عشاء در مصلای بزرگ ری برگزار می گردد.

روابط عمومی آستان مقدّس حضرت عبدالعظیم علیه السّلام از عموم عاشقان و علاقمندان به قرآن کریم دعوت بعمل می آورد تا ضمن حضور در این جلسات، از معارف ناب این کتاب آسمانی بهره ببرند.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :