لغت، حديث و فرهنگ، حديث و تربيت، حديث و کلام، حديث و مذاهب اسلامي، حديث و تصوّف، پيامبرپژوهي، پيامبر صلي الله عليه و آله و سياست، صحابهپژوهي، و موضوعات متفرّقه، تقسيم کرده است. اين تقسيمبندي موضوعي، گرچه دقيق و کامل نيست، اما تنوّع نگاه به حديث (در ترکيه) را نشان ميدهد.
نکته ديگري که از مطالعه اين مقاله و دقّت در آن به دست ميآيد، اهتمام ويژه پژوهشگران ترکيه به برخي موضوعات است که در دستهبندي نويسنده، عنوان مستقل نيافتهاند، مانند:
1. نقد و بررسي روايات مربوط به زن، از قبيل:
ـ المرأة في الأفکار الجامدة المستندة إلي الروايات، علي عثمان آتش، استانبول، 2001م.
ـ مسألة خلق المرأة: دراسة منهجية في حديث الضلع، جمال آغيرمان، استانبول، 2001م.
ـ المرأة في أربعين حديثاً مع شرحها، زکريا گولر، قونيه، 1997م.
ـ أثر التعصب الأعمي و تحکّم الرجل في الروايات ضد المرأة، هدايت طوقصال، آنکارا، 2000م.
ـ الأحاديث الموضوعة ضد المرأة، مصطفي چِليک، استانبول، 1995م.
2. بررسي نقش زنان در حوزه حديث، مانند:
ـ مکانة النساء في علم الحديث، نصر الدين بول أللي، استانبول، 1991م.
ـ سيدتنا عائشه (رضي الله عنها) محدثة، نوزاد عاشق، ازمير، 1987م.
ـ الاجابة لإيراد ما استدرکته عائشة علي الصحابة، تحقيق: بنيامين اِرول.
ـ ابن الجوزي و کتابه «أحکام النساء»، نديم اورخان، استانبول، 1989م.
3. پژوهشهايي در زمينه جريانهاي فکري حوزه حديث و فقه الحديث، مانند:
ـ فهم أحمد بن حنبل للحديث و مسنده، عارف آلقان، آنکارا، 1997م.
ـ فهم الشيعة للحديث، جمال صوفو اوغلو، آنکارا، 1977م.
ـ فهم الحديث عند أبي حنيفة و منهجه و مذهبه، اسماعيل حقّي اونال، آنکارا، 1989م.
ـ فهم الحديث عند المعتزلة، حسين خانصو، آنکارا، 2003م.
ـ الخَلفيات التاريخية لإيدئولجية الحديث، محمد امين اوز افشار، آنکارا، 1999م.
ـ مناقشات بين فقهاء الأحناف و محدّثي الظاهرية و أسباب اختلافهم، زکريا گولر، قونيه، 1992م.
ـ فهم السنة عند الصحابة، بنيامين اِرول، آنکارا، 1996م.
ـ فهم السنة عند أهل الحداثة من جانب فکر التجديد في الإسلام، ابراهيم خطيب اوغلو، استانبول، 1996م.
4. مورديابي:
شناسايي، بازيابي و بازسازي مصادر کهن و از ميان رفته (مفقود) و نشان دادن دوباره آنها و سهمشان در شکلگيري جوامع حديثي، يکي از فعاليتهاي جديد و بسيار مهم در حوزه حديث است و فؤاد سِزگين،