مصباح کفعمي هم به همان کيفيت شيخ طوسي رحمه الله، ولي با اندکي اختلاف در الفاظ، اين خطبه را يکي از خطبههاي امام علي عليه السلام دانستهاند. ۱
خطبه دوازدهم:
الْحَمْدُ لِلَّهِ الْعَزيزِ الْجَبَّارِ، الْحَليمِ الْغَفَّارِ، الْواحِدِ الْقَهَّارِ، الْكَبيرِ الْمُتَعالِ ... .۲
مرحوم کاشفالغطا در کتاب خود بدون اشاره به نام روات؛ اين خطبه را منسوب به امام علي عليه السلام دانستهاند. ۳ همچنين، اين خطبه در کتاب نهج البلاغة الثاني نيز، به همين کيفيت ذکر شده است. ۴
خطبه سيزدهم:
... دَارٌ بِالْبَلَاءِ مَحْفُوفَةٌ وَ بِالْغَدْرِ مَعْرُوفَةٌ لَا تَدُومُ أَحْوَالُهَا وَ لَا يسْلَمُ نُزَّالُهَا أَحْوَالٌ مُخْتَلِفَةٌ وَ تَارَاتٌ ... .۵
اين خطبه در شماره دويست و هفت کتاب نهج البلاغة جزء خطبههاي امام علي عليه السلام به حساب آمده است. همچنين، در کتاب حياة الصحابة، به نقل از کتاب صفة الصفوة، راجع به بخشي از اين خطبه، چنين ميخوانيم:
ابن عساکر از عبدالله بن صالح العجلي و او هم از پدرش چنين نقل کرده که امام علي عليه السلام در يکي از خطبههاي جمعه چنين خطبه خواندند. ۶ و در ادامه با عبارت «اخرجه الدينوري» ، سند ديگر اين خطبه را کتاب الامامة و السياسة و هو المعروف بتاريخ الخلافه، اثر ابن قتيبه دينوري، دانستهاند. ۷
خطبه چهاردهم:
اَلْحَمْدُ للَّهِ الَّذي نَصَرَ وَلِيهُ، وَ خَذَلَ عَدُوَّهُ، وَ أَعَزَّ الصَّادِقَ الْمُحِقَّ، وَ أَذَلَّ الْكَاذِبَ الْمُبْطِلَ....۸
1. ابن کثير بدون ذکر نام روات، اين خطبه را منسوب به امام علي عليه السلام دانسته و متذکر شده که اين خطبه از جمله خطبههاي اباالحسن عليه السلام است که جامع خير و ناهي شّر است. همچنين، در ادامه چنين
1.جَنة الاماني واقية و جنة الايمان الباقية، ص ۷۱۶.
2.نهج البلاغةالثاني، ص ۵۰ .
3.مستدرک نهج البلاغة، ص۵۴ .
4.۱. نهج البلاغة الثاني، ص۵۰ .
5.۱ . نهج البلاغة، خطبه ۲۱۷.
6.۱ . حياة الصحابة، ج ۴، ص۲۸۶ ـ ۲۸۸.
7.۱ . همان.
8.نهج البلاغةالثاني، ص ۱۱۵.