مفهوم و جایگاه سنت، از نگاه اسلام و مسیحیت
سال
1389 / شماره پیاپی
/
صفحه
4-31
چکیده :
دیدگاه دو منبعی(کتاب مقدس و سنت کلیسا دو منبع مستقل دینشناخت همانگونه که از بررسی مفهوم اصطلاحی سنت و بررسی عوامل پیدایش این پدیده،بیان شداکثریت قریب به اتفاق متالهان مسیحی دو ویژگی پیشگفته کتاب مقدس را مورد تأکید قراردادند؛یعنی،از یک سو آنان معتقدند که کتاب مقدس نیازمند تبیین و تفسیر است و از سوییدیگر بر این باورند که برخی دیگر از اعمال و آموزههای مسیحیت در کتاب مقدس مسکوتگذاشته شده است. نهضت اصلاحی اقتدارگرا(دیدگاه تک منبعی و انحصار تفسیر کتاب مقدس بهسنت) مدافعان این نهضت که"مارتین لوتر"را میتوان بنیانگذار آن دانست،معتقدند که کتابمقدس در عین جامعیت،نیازمند تفسیر و تبیین است؛اما برای آنکه تفسیر و تبیین آن دچارهرجومرج نشود،تنها کلیسای مسیحی؛البته بیشتر آنچه از آباء و متالهان نخستین مسیحی نقلشده،مجاز به تفسیر آن هستند؛اما با این حال کلیسا حق ندارد از پیش خود اعمال یاآموزههایی را به عنوان الهیات و دین مسیحیت جعل کند؛زیرا مبنای این عملکرد،عدمجامعیت کتاب مقدس است که از نظر آنان مردود است؛بنابراین نهضت اصلاحگراییاقتدارگرا از میان دو ویژگی کتاب مقدس تنها ویژگی نخست؛یعنی،نیازمندی به تفسیر و از(1). چنانکه قرآن در کنار روایاتی از پیامبر(صلی الله علیه و آله)بر حجیت و اعتبار سنتولوی تأکید کرده است؛بنابراین در اسلام چنان نبود که پس از گذشت یک یا دو سدهی ازرحلت پیامبر(صلی الله علیه و آله)کسی دربارهی نیازمندی به سنت و لزوم اعتباربخشی به آن سخن گفتهباشد؛در حالی که در جهان مسیحیت چنانکه اشاره شد،پس از گذشت بیش از یک سدهی ازعروج عیسی مسیح(علیه السلام)و از دوره آباء،با پدید آمدن اختلاف بر سر برخی از آموزههایمسیحیت همچون الوهیت مسیح،یا آموزهی تثلیث یا برای تنظیم اعتقادنامهها و اعمال مسیحی و با دخالت مستقیم کلیسا در این زمینه و تشکیل شوراهای مشورتی و پس از صدورآرا،سنت شکل گرفت."
کلیدواژههای مقاله :سنت کتاب مقدس، مسیحیت، کلیسا، صحابه، تفسیر کتاب مقدس، قرآن، اسلام، آموزهها، پیامبر،