تاريخ : دوشنبه 1396/8/8 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 61344
بایسته های تدوين نظام اخلاقي اسلام درباره فضاي مجازي

بایسته های تدوين نظام اخلاقي اسلام درباره فضاي مجازي

نشست «بایسته های تدوين نظام اخلاقي اسلام درباره فضاي مجازي» چهارشنبه 3 آبانماه به همت گروه اخلاق كاربردی پژوهشكده اخلاق و روانشناسي اسلامي، در پژوهشگاه قرآن و حدیث برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دارالحدیث، در این نشست كه با موضوع «بایسته های تدوين نظام اخلاقي اسلام درباره فضاي مجازي» برگزار شد، حجت السلام و المسلمين دكتر حسينعلي رحمتي، عضو هيأت علمي گروه اخلاق كاربردی گفت: اگر هدف نهایی تاملات و تحقیقات درباب اخلاق فناوری اطلاعات (اخفا) را کمک به اخلاقی تر شدن رفتار مرتبطان با فضای مجازی بدانیم، با توجه به مباحث مطرح شده در اخلاق اسلامی و با توجه به جایگاه فرادستی اخلاق در اسلام می توانیم مدعی شویم که امکان بهره گیری از اخلاق اسلامی برای وصول به هدف ذکر شده وجود دارد.

وی افزود: مسئله این است که چون  فضای مجازی جزو «موضوعات مستحدثه اخلاقی» و فاقد سیر وسامانه ای مشخص در متون دینی است، آن دسته از عناصر و مباحث مطرح در منابع دینی که برای اخفا کاربرد دارد آن گونه که باید استخراج و سامان دهی نشده است.

حجت السلام رحمتي تصریح کرد: یکی از کارهای ضروری در این زمینه، تدوين نظام‌واره اخلاقي درباره فاوا بر اساس آموزه هاي اخلاقی اسلام است، به گونه ای که بتوان مهم ترين مباحث و موضوعات اخلاقی مربوط به آن را در این ساختار جایابی، و ارتباط سازمان مند آنها را با یکدیگر روشن کرد.

همچنین کلیات مربوط به تدوین چنيین نظامي بحث و بررسی شد.

در ادامه نشست مطالبی که طرح شد عبارتند از: مفهوم شناسی اصطلاحات کلیدی؛ تعریف نظام اخفای اسلامی (Islamic IT Ethics System)؛ ضرورت ها و کاربردهای تدوین این نظام؛ مزایا و ويژگي هاي نظام اخفای اسلامی؛ پيش‌فرض هاي تدوين نظام؛ چالش هاي فرارو؛مباني اخفا ازدیدگاه اسلام و اهداف رفتارهای اخلاقی در فضای مجازی.

قرار است تا پايان سال ۹۶، جلسات به صورت منظم و يك هفته در ميان برگزار شود.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :