تاريخ : پنج شنبه 1395/9/4 تاریخ ایجاد: 1395
کد خبر: 6147
جایگاه بسیج، در قرآن و روایات، در كتاب حكمت نامه بسیج

جایگاه بسیج، در قرآن و روایات، در كتاب حكمت نامه بسیج

كتاب «حكمت‌نامه بسيج» نوشته آيت‌الله محمد محمدی ری‌شهری كتابی است كه به ريشه‌يابی بسيج در قرآن و روايت پرداخته است.

حكمت‌نامه بسيجنوشتهآيت‌الله محمد محمدی ری‌شهریكتابی است كه در آن با بهره‏ گيرى از رهنمودهاى حكيمانه قرآن كريم و سخنان نورانى اهل‌بيت‏ (ع)، به صورت موضوعى در پنج فصل مجزا به موضوع جايگاه بسيجى، بايسته‌هاى بسيج، مسئوليت‌هاى بسيجى، راز موفقيت بسيجى و بسيجيان نمونه پرداخته شده است.
نويسنده اين كتاب در بخش پيشگفتار در ارتباط با هدف خود در نگارش كتاب نوشته است:
نگارنده با وجود همه مسئوليت‌هاى اجرایى و فرهنگى‏ كه بر دوش دارد، مصمم شد كه در كنار ساير كارها، با اعتماد به يارى خداوند متعال، اين اقدام مهم و ضرورى را با عنوان «حكمت نامه» براى اقشار مختلف جامعه دنبال كند و در اين حركت پر بركت و نورانى، نخستين مجموعه‏اى كه سامان يافت، در راستای گسترش فرهنگ قشرى پيشتاز در جامعه اسلامى شد كه امام خمينى (ره) افتخار مى‏ كرد كه در دنيا يكى از آنهاست و از خداوند متعال مى‏خواست كه او را در قيامت، در صف آنان محشور فرمايد.
«بى ترديد، همه كسانى كه واجد ويژگی‌هایى كه قرآن در آيه ۵۴ مائده براى مدافعان ارزش‌هاى اسلامى در آينده تاريخ ذكر كرده، بوده ‏اند، مى ‏توانند مصداق پيشگویى قرآن باشند؛ اما مراجعه به رواياتى كه درباره تبيين مصداق يا بزرگ‏ترين مصاديق اين پيشگویى است، تأمل ‏برانگيز و براى علاقمندان به انقلاب اسلامى در ايران، بسيار نويدبخش و اميدآفرين است.
در بخش ابتدايی كتاب با عنوان «درآمد» نيز آيت الله محمدی ری‌شهری آيه شريفه ۵۴ از سوره مباركه مائده را الهام ‏بخش تدوين حكمت‌نامه بيان می‌كند.
بنا به توضيح نويسنده، در اين آيه، خداوند متعال ضمن تهديد جمعى از همراهان پيامبر اسلام (ص) كه در باورهاى دينى و دفاع از ارزش‌هاى اسلامى استوار نيستند، با صراحت پيش‏بينى مى‏كند در آينده تاريخ، گروهى به يارى اين آئين می‌شتابند كه خداوند متعال، آنان را دوست دارد و آنان نيز به خدا علاقه دارند. آنان با اهل ايمان، فروتن و مهربان‏اند و در برابر دشمنان ارزش‌هاى دينى، سرفراز و قاطع، در راه اقامه ارزش‌هاى الهى با دشمنان پيكار مى‏كنند و از سرزنش ملامتگران پروایى ندارند.
وی همچنين آيه ۱۳۳ سوره نساء و آيه ۳۸سوره محمد را نيز به عنوان آيات ديگری برمی‌شمرد كه به اين پيشگویى اشاره دارد.
آيت‌الله محمدی ری‌شهری در ادامه با طرح اين پرسش كه آيا اين پيشگویى قرآن تاكنون تحقق يافته است يا بايد در انتظار تحقق آن باشيم، پاسخ می‌دهد:
«بى ترديد، همه كسانى كه واجد ويژگی‌هایى كه قرآن در آيه ۵۴ مائده براى مدافعان ارزش‌هاى اسلامى در آينده تاريخ ذكر كرده، بوده ‏اند، مى ‏توانند مصداق پيشگویى قرآن باشند؛ اما مراجعه به رواياتى كه درباره تبيين مصداق يا بزرگ‏ترين مصاديق اين پيشگویى است، تأمل ‏برانگيز و براى علاقمندان به انقلاب اسلامى در ايران، بسيار نويدبخش و اميدآفرين است.
وی همچنين با استناد به تفسير مجمع البيان در ارتباط با اين آيه شريفه نوشته است:
وقتى از پيامبر اسلام درباره مردمى كه مصداق پيشگویىِ قرآن در آيه ۵۴ مائده هستند، پرسيدند، آن حضرت دست به شانه سلمان فارسى زد و فرمود: (مقصود آيه) اين مرد و هموطنان اويند! و سپس فرمود: اگر ايمان به (ستاره) ثريا آويخته باشد، هر آينه مردانى از ايرانيان به آن دست يابند.
نويسنده كتاب حكمت‌نامه بسيج در ادامه توضيحات خود می‌افزايد:
همچنين در تفسير آيه ۱۳۳ سوره نساء، امين الاسلام طبرسى مى‏نويسد روايت شده است كه وقتى اين آيه نازل شد، پيامبر خدا دستش را به پشت سلمان زد و فرمود: «آنان، هموطنان اين مرد هستند، يعنى ايرانيان» و نيز در تفسير آيه ۳۸ سوره محمد نيز مى‏نويسد، وقتى پيامبر خدا اين آيه را تلاوت فرمود، از ايشان پرسيدند اينهایى كه اگر ما رو برتابيم، خداوند آنان را جايگزين ما مى‏كند، كيستند، پيامبر (ص) در حالى كه به شانه سلمان مى‏زد، فرمود «اين مرد و هموطنان او، و افزود: سوگند به آن كه جانم در دست اوست، اگر ايمان به ثريا آويزان باشد، مردانى از ايران به آن دست خواهند يافت».
راوی گزارش داده است: آيت‌الله محمدی ری‌شهری در عين حال تأكيد می‌كند كه اگر اين احاديث هم نبود، بى‌شك، انسان‌هاى شايسته ‏اى كه از همه اقشار ملت مسلمان ايران به رهبرى امام خمينى (ره) در اين مقطع از تاريخ به يارى اسلام آمدند و انقلاب شكوهمند اسلامى ايران را آفريدند و براى تداوم آن، بار سنگين هشت سال دفاع مقدس را بر دوش كشيدند، مصداق بارز پيشگویى قرآن‏اند، و احاديث مذكور، علاوه بر تأييد صحت اين استنباط، يكى از دلايل صدق گفتار پيامبر اسلام و از معجزات حضرت ختمى مرتبت است.
اين كتاب ارزشمند در ۳۱۵ صفحه و در پنج فصل در مركز تحقيقات مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحديث تهيه شده و توسط سازمان چاپ و نشر دارالحديث به چاپ رسيده است.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :