تاريخ : دوشنبه 1389/11/18 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 6176
ميزان الحكمة، منبع غنی معارف حديث است

ميزان الحكمة، منبع غنی معارف حديث است

پایگاه حدیث نت: معاون پژوهشی دانشكده علوم حديث با اشاره به جايگاه كتاب «ميزان الحكمة» تصريح كرد:

«ميزان الحكمة»، تأليف آيت‌الله محمدی ری شهری، منبع غنی معارف حديث است.

به گزارش پایگاه حدیث نت، حجت الاسلام و المسلمين «مسعودی»، در نشستی كه صبح يكشنبه ۱۷ بهمن، با حضور علماء اهل تسنن كشور سريلانكا در مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحديث برگزار شد، با اشاره به نقش كتاب ميزان الحكمة در جهان اسلام گفت: كتاب «ميزان الحكمة» با موضوع بندی و دقت در تدوين احاديث توانسته نياز پژوهشگران و عالمان دينی را مرتفع كند تا نياز چندانی به رجوع به فهارس قديمی نداشته باشيم.
معاون پژوهشی دانشكده علوم حديث، به معرفی بخش های مختلف مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحديث پرداخت و افزود: مؤسسه دارالحديث، از پنج بخش تشكيل شده است. دانشكده علوم حديث، پژوهشكده علوم و معارف حديث، معاونت فرهنگی و ارتباطات، معاونت بين الملل و سازمان چاپ و نشر دارالحديث.
وی اظهار داشت: مؤسسه دارالحديث برای ترويج معارف اسلامی در سراسر جهان و ايجاد وحدت بين مسلمانان در عرصه علم و پژوهش و حديث است.
حجت الاسلام مسعودی بيان داشت: مؤسسه دارالحديث در داخل كشور با تربيت دانشجويان، شكوفايی دانش نوين اسلامی را فراهم آورده است. اين مركز همچنين با تبيين احاديث و تفكيك سره از ناسره، تدوين و نشر آن جوانان اسلامی را به معارف حديثی جلب و جذب می كند.
معاون پژوهشی دانشكده علوم حديث درباره احاديث اهل تسنن گفت: در راستای تحكيم برادری بين مسلمانان، در تمامی فعاليت های صورت گرفته، احاديث اهل تسنن و احاديث اهل تشيع بررسی می شوند. همچنين پژوهشكده علوم و معارف حديث در تدوين دروس دانشكده علوم حديث، ميان احاديث برادران اهل سنت و اهل تشيع تفاوتی قائل نيست. اين شيوه ايی است كه از مؤسس مجموعه علمی ـ فرهنگی دارالحديث، «آيت الله محمدی ری شهری» آموختيم و ايشان بانی اين حركت مبارك هستند.
وی به معرفی برخی از كتبی كه احاديث اهل تسنن و اهل تشيع را در خود جای داده پرداخت و بيان داشت: كتاب هايی مانند «ميزان الحكمة»و «موسوعة الاعقائد الاسلامية» ده ها هزار حديث اهل تسنن و اهل تشيع را در خود جای داده است.
حجت الاسلام مسعودی تصريح كرد: پژوهشكده علوم و معارف حديث نيز بيش از ۲۵۰ مجلد كتاب تدوين كرده است و افزون بر اين در مقطع كارشناسی ارشد دانشكده علوم حديث ۵ رشته تحصيلی سامان يافته است. رشته علوم حديث به شكل تخصصی پيش از اين در ايران وجود نداشت و اكنون رشته های كلام و عقايد مبتنی بر حديث، نهج البلاغه، تفسير روايی بر اساس روايات مآثور و رشته جديد فقه و حقوق با گرايش حديث در مقطع كارشناسی ارشد تدريس می شوند. وی به فعاليت مقطع دكتری دانشكده علوم حديث اشاره كرد.
معاون پژوهشی دانشكده علوم حديث، اضهار داشت: دانشكده علوم حديث، افزون بر فعاليت های آموزشی و متعارف حضوری، بخش فعالی نيز در شبكه اينترنتی به شكل مجازی دارد كه توانايی جذب دانشجو از سراسر جهان را داراست. وی خبر از راه اندازی بخش عربی دانشكده مجازی علوم حديث را در آينده نزديك داد.
حجت الاسلام مسعودی، اطلاع رسانی فعاليت های صورت گرفته مجموعه دارالحديث را به مشتاقان و علاقه مندان معارف حديث در سراسر جهان، از فعاليت های بخش معاونت فرهنگی و ارتباطات برشمرد و اظهار داشت: اين بخش همچنين محصولات دارالحديث را مانند ميزان الحكمة و كنزالعمال را در قالب نرم افزار به علاقه مندان ارائه می دهد. وی افزود: كتاب های دانشكده علوم حديث نيز در موضوعات مختلف مانند فقه الحديث و آسيب های وارد بر حديث، به زودی در اختيار كاربران اينترنتی قرار می گيرد.
بعد از سخنان معاون پژوهشی دانشكده علوم حديث، حجت الاسلام و المسلمين «حسين پور» مسؤل دفتر اطلاع رسانی پژوهش های حديثی معاونت بين الملل مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحديث به معرفی اين بخش پرداخت و گفت: معاونت بين الملل، با هدف نشر معارف حديثی در سراسر عالم تاسيس يافته است. اين معاونت زير نظر حجت الاسلام و المسلمين «مهدوی شريف» در سه بخش فعاليت می كند.
وی افزود: پايگاه اطلاع رسانی دارالحديث به نشانی اينترنتیhttp://www.darolhadith.netبه سه زبان عربی ـ فارسی و انگليسی به انعكاس اخبار و رويدادهای مؤسسه دارالحديث می پردازد. اين پايگاه در آينده نزديك به دو زبان اردو و تركی مطالب خود را ارائه می دهد.
حجت الاسلام حسين پور، افزود: كتاب منتخب ميزان الحكمة به زودی به ۱۵ زبان مختلف در اين پايگاه اينترنتی قرار خواهد گرفت.
وی خاطر نشان كرد: دفتر اطلاع رسانی پژوهش های حديثی از بخش های معاونت بين الملل مؤسسه است كه وظيفه اين بخش، پيگيری پژوهش های حديث خارج از كشور، همچنين اطلاع رسانی فعاليت های مؤسسه به خارج از ايران است. همچنين دفتر بين الملل، بر ترجمه كتب حديثی به زبان های مختلف نظارت دارد.
گفتنی است، در پايان نشست، حجت الاسلام و المسلمين «مسعودی»، معاون پژوهشی دانشكده علوم حديث به سؤالات حاضرين پاسخ گفت.

۱۹ نفر ار علماء اهل تسنن و مديران مدارس علميه كشور سريلانكا صبح يك شنبه ۱۷ بهمن، كه به دعوت مؤسسه جامعة المصطفی العالمية در طرح فرصت های مطالعاتی به ايران سفر كرده بودند ضمن بازديد از بخش های مختلف مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحديث، با معاون پژوهشی دانشكده علوم حديث ديدار و گفتگو كردند.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :