تاريخ : پنج شنبه 1389/12/12 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 6183
مترجمان كتاب«موسوعة الامام حسين(ع)» شايسته تقدير شناخته شدند

مترجمان كتاب«موسوعة الامام حسين(ع)» شايسته تقدير شناخته شدند

یک شنبه ۱/۱۲/۸۹

پایگاه حدیث نت: دوازدهمين همايش كتاب سال حوزه ۲۸ بهمن در سالن همايش‌های مجمع جهانی علوم اهل‌بيت‌(ع) قم برگزار شد و «محمد مرادی» و حجج الاسلام و المسلمين، آقايان «مهريزی» و «مسعودی» مترجمان كتاب«موسوعة الامام حسين(ع)» شايسته تقدير شناخته شدند.

به گزارش پایگاه حدیث نت، آيت‌الله جوادی آملی در سخنانی با تبريك فرا رسيدن ميلاد پيامبر اكرم‌(ص) و سالگرد امامت حضرت حجت‌(عج)، هفته وحدت را گرامی داشت و با بيان اين‌كه در اين ايام گرانقدر مهمان وجود مبارك رسول اكرم(ص) و حضرت ولی‌عصر‌(عج) هستيم، همگان را به تأسی اين بزرگان دعوت كرد.
وی با بيان اين‌كه در نظام خلقت، اهل‌بيت‌(ع) عموماً و حضرت حجت(عج) خصوصا بقيةالله هستند، به روايت «العلما باقون و مابقی الدهر» اشاره كرد و اظهار داشت: قرآن علما را باقی می‌داند؛ يعنی علمای باقی بالاتر از اولی الابصار هستند و زمام بقا را به دست گرفته‌اند.
همچنين در اين مراسم كه جمعی از انديشمندان حوزوی نيز در آن حضور داشتند، آيت‌الله مرتضی مقتدايی، مدير حوزه‌های علميه در سخنانی هدف از برگزاری همايش كتاب سال حوزه را تشويق انديشمندان حوزوی دانست و از رشد سی درصدی تأليفات حوزه نسبت به سال قبل خبر داد.
وی افزود: ۱۰۰۵ عنوان اثر در قالب ۱۳۲۷ جلد كتاب به دبيرخانه دوازدهم همايش كتاب سال حوزه ارسال شده كه از سوی ۲۰۶ كارشناس خبره ارزيابی شده و در مجموع ۱۲ اثر برگزيده و ۲۶ اثر شايسته تقدير شناخته شده است.
در ادامه حجت‌الاسلام سيدعلی عماد به برنامه‌ها و سياست‌های معاونت پژوهش حوزه‌های علميه در راستای دستيبابی به افق‌های ترسيم شده اشاره كرد و تدوين و ارائه اسناد نيازسنجی پژوهشی، تدوين و طراحی نظام طبقه‌بندی كتاب، تعيين شاخص‌ها و معيارهای گونه‌های كتاب را از جمله اين سياست‌ها برشمرد.
وی بر شناخت صحيح نيازهای پژوهشی مخاطبان تأكيد كرد و افزود: هم‌اكنون ۱۶ نيازسنجی پژوهشی در ۱۶ حوزه دانش در دستور كار قرار گرفته كه عمدتاً اين بخش‌ها با همكاری انجمن‌های علمی در دست بررسی و رو به سامان است.
حجت‌الاسلام حقی، دبير كتاب سال حوزه نيز در اين مراسم با ارائه گزارشی از روند برگزاری همايش دوازدهم، به ملاك‌ها و شاخصه‌های داوری انتخاب كتاب سال حوزه اشاره كرد و اتقان علمی اثر، پاسخ‌گويی به نيازهای روز، نوآوری و ارائه ديدگاه‌های و راه‌حل‌های جديد را از جمله اين شاخصه‌ها برشمرد.
وی همچنين در ادامه سخنان خود ضعف علمی آثار، اولويت نداشتن موضوع نسبت به نيازهای جامعه، تكراری بودن مطالب، ضعف در نگارش، ساختار و آرايه‌های فنی را از آسيب‌های مهم موجود در برخی آثار عنوان كرد و خواستار رفع اين آسيب‌ها شد.
لازم به ذكر است، موسوعة الامام حسين(ع)، متن عربی دانش نامه امام حسين(ع) است كه در ده جلد منتشر شده و دربر دارنده گزارش های تاريخی مربوط به قيام و شهادت امام(ع) و يارانش و برخی موضوعات مرتبط ديگر است.
گفتنی است، علاقه مندان برای تهيه كتاب «موسوعة الامام حسين(ع)» می توانند به نمايشگاه دائمی آثار مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحديث واقع در قم، خيابان معلم، روبروی اداره برق مراجعه نمايند.
يادآور می‌شود، شناسايی كتب و نويسندگان برتر حوزوی و معرفی آنها به جامعه علمی، تشويق و حمايت از نويسندگان كتب برتر حوزه، تقويت روحيه تحقيق و پژوهش در حوزه و ارتقای سطح پژوهش‌های دينی و حوزوی از جمله اهداف برگزاری دوازدهمين همايش كتاب سال حوزه بود.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :