تاريخ : پنج شنبه 1389/12/5 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 6184
پايان‌نامه "نظام تعامل والدين و فرزندان از منظر قرآن و روايات" دفاع شد

پايان‌نامه "نظام تعامل والدين و فرزندان از منظر قرآن و روايات" دفاع شد

هادی كمال عزت دانشجوی مقطع كارشناسی ارشد، گرايش تفسير اثری سه‌شنبه سوم اسفند از پايان‌نامه خود با عنوان «نظام تعامل والدين و فرزندان از منظر قرآن و روايات» دفاع كرد.

به گزارش پایگاه حدیث نت، در چكيده پايان نامه آمده است: خانواده به عنوان مصدر پيدايش نسل انسان مهمترين كانون شكل دهی به شخصيت انسان و واسطه دريافت مجموع داشته های نسلهای پيشين است.با توجه به اين نكته، در كنار توجه به دريافتهای علوم تجربی، بايد برای يافتن بهترين نوع ارتباط ميان افراد آن، در ديدگاه خالق انسان به جستجو پرداخت. چه اين كه اوست كه مخلوق خود را می شناسد و برای او بهترين برنامه ها را ارائه كرده است.
پژوهش حاضر مهمترين شاخه از ارتباطات درون خانواده را كه غالبا ميان والدين و فرزندان است، مدّ نظر قرار داده و برای يافتن دستورات خداوند، به سراغ بهترين منابع يعنی قرآن و سنت معصومين عليهم السلام رفته است.
پژوهش حاضر با توجه آيات و مراجعه به روايات مربوط به انها در تفصيل و تبيين بيانات موجز قرآن، سعی در كشف و ارائه آيين نامه ای دارد كه با بيان حدود اختيارات و مسؤليتهای هر يك از والدين و فرزندان در مقابل ديگری بعنوان نقشه راه بيان كننده ويژگيهای حركت صحيح در مسير تربيت در درون خانواده باشد.
جهت بالا بردن دقّت در استخراج اين دستورالعمل ها آيات و وراياتی كه پدر و مادر را مشتركاً تحت عنوان والدين ديده است و آيات و روايات اختصاصی پدر و مادر، هر كدام به صورت جداگانه مورد ارزيابی قرار گرفته است. در بخش پايانی نيز بحثی راجع به پدر خوانده ها و مادر خوانده ها و فرزند خوانده‌ها (مانند بحث رضاع و آثار آن )، در قرآن آورده شده است كه اين مباحث، می توانند به عنوان شاهد و مؤيد به كار گرفته شوند.
گفتنی است، استاد راهنما حجت الاسلام و المسلمين محمد احسانی فر استاد مشاور حجت الاسلام و المسلمين آقای دكتر عباس پسنديده و استاد داور حجت الاسلام و المسلمين آقای دكتر قاضی زاده حضور داشتند.
داوران در پايان امتياز ۱۶/۷۵ و رتبه بسيار خوب را برای اين پايان نامه در نظر گرفتند.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :