تاريخ : شنبه 1389/12/28 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 6193
برنامه های دانشكده علوم حدیث تشریح شد

برنامه های دانشكده علوم حدیث تشریح شد

چهار شنبه ۱۸/۱۲/۸۹

پایگاه حدیث نت: برنامه های دانشكده علوم حدیث تشریح شد.دکتر صادقی

حجت الاسلام و المسلمين دكتر«هادی صادقی» رئيس دانشكده علوم حديث در گفتگو با محدث، در تبيين برنامه های دانشكده علوم حديث گفت: اين دانشكده با هدف نشر معارف اهل بيت(عليهم السلام) و به همت بلند آيت الله ری شهری تاسيس شده و در نوع خود در جهان تشيع، بی نظير است. از جمله برنامه های كوتاه مدت اين دانشكده، ايجاد وحدت رويه در بخش های مختلف دانشكده علوم حديث است. بخش های مختلف دانشكده، به دليل جدايی از يكديگر نيازمند وحدت رويه هستند. مانند بخش حضوری با مجازی، همچنين دانشكده تهران، دانشكده قم و دانشكده اصفهان.
حجت الاسلام «صادقی» تامين هيئت علمی ثابت برای دانشكده علوم حديث را از ديگر برنامه های اين دانشكده برشمرده و تصريح كردند: در حال حاضر در حال پذيرش هيئت علمی داوطلب هستيم.
وی به ايجاد رشته های جديد اشاره كرد و افزود: ايجاد رشته های جديد متناسب با اصل رويكرد و هدف دانشكده و توسعه ايی كه برای آينده آن لازم است، از برنامه های دانشكده علوم حديث به شمار می رود.
رئيس دانشكده علوم حديث اظهار داشت: اميدواريم با همراهی وزارت علوم تحقيقات و فناوری، رشته «اخلاق»، «روانشناسی» از گرايش های رشته علوم حديث در مقطع كارشناسی ارشد، راه اندازی شود و ايجاد رشته كلام اماميه و رشته اخلاق در مقطع دكتری از برنامه های جديدی است كه دنبال می شود.
وی با اعلام برنامه های ديگر دانشكده علوم حديث گفت: علوم حديث می تواند دررابطه با نيازهای جامعه تعريف شود و رشته های جديدی در اين زمينه طراحی شود. همچنين رشته روانشناسی و حديث و رشته جامعه شناسی و حديث در مراحل تصويب و نهايی شدن است و ساير رشته هايی كه نيازهای جامعه را پاسخگو باشد تدوين می شوند. به اين ترتيب می توان حديث را وارد زندگی مردم كرد.
حجت الاسلام «صادقی» مهمترين هدف را تبديل شدن دانشكده به دانشگاه جامع علوم اسلامی برشمرده و تصريح كرد: دانشگاه جامع علوم اسلامی در درون خود دانشكده های مختلفی خواهد داشت كه در آنها علوم اسلامی با منابع اصلی دين، قرآن و حديث مرتبط است. در كنار دانشكده علوم حديث دانشكده علوم قرآن خواهد بود. كلام و اعتقادات و اخلاق و روانشناسی و ساير رشته های مرتبط با معارف اسلامی نيز از ديگر رشته های تحصيلی خواهد بود.
وی افزود: يكی ديگر از اهداف بلند مدت دانشكده، انعكاس بعد بين المللی است، تا بتوانيم از دانشجويان خارجی نيز پذيرايی كنيم و ايجاد ارتباطات عميق فرهنگی بين ملل اسلامی و غير اسلامی برقرار شود.
رئيس دانشكده علوم حديث تاسيس شعبه هايی در خارج از كشور را از ديگر اهداف دانشكده علوم حديث عنوان كرد و افزود: با هدف نشر معارف اهل بيت(ع) در ساير نقاط جهان، اين هدف نيز دنبال می شود.
وی تاكيد كرد: در حال حاضر بيشترين تعامل با پژوهشكده علوم و معارف حديث با استفاده از پژوهشگران به عنوان استاد در دانشكده است. همچنين از محصولات پژوهشكده به عنوان منابع درسی استفاده می شود واغلب دروس دانشكده به منابع دارالحديث اتكا دارد. تعدادی از پژوهشگران نيز به عنوان دانشجو در اولويت جذب قرار گرفته اند.
حجت الاسلام «صادقی» افزود: به تازگی مقرر شده تعدادی از پژوهشگران طی ضوابط قانونی به عنوان بورسيه مشغول به تحصيل شوند البته خود افراد بايد شرايط لازم را داشته باشند تا از امتياز آن استفاده كنند.
رئيس دانشكده علوم حديث اظهار داشت: با برنامه ريزی صورت گرفته مقرر شد، پايان نامه های دانشجويی معطوف به نيازهای پژوهشی پژوهشكده شوند، تا تعدادی از پايان نامه ها موضوعاتی را برگيرند كه در پژوهشكده نيازمند تحقيق است. از اين رو به تدبير رياست مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحديث، دفتر نظارت و ارزيابی علمی راه اندازی شد. مسؤليت دفتر با حضور حجت الاسلام و المسلمين «مرتضوی» مديريت می شود كه ايشان در دانشكده و پژوهشكده حضور دارد و سياست های واحد پژوهشی را در هر دو حوزه بررسی می كند. البته به اين مقدار همكاری موجود اكتفا نمی كنيم و سعی می كنيم تعامل ساير پژوهشكده های در حال تاسيس مانند پژوهشكده كلام، اخلاق و روانشناسی را در برنامه های آينده داشته باشيم.
رئيس دانشكده علوم حديث در خصوص برنامه ريزی تحصيلی دانشجويان گفت: بين دانشكده علوم حديث قم و تهران تفاوت هايی وجود دارد. دانشكده قم ويژه طلاب است . بنابراين رشته هايی برای تدريس ارائه می شوند كه به عنوان مكمل درس هايی كه طلاب پشت سر گذاشته اند محسوب شود و پيشينه طلاب را در نظر گيرد. اما در دانشكده تهران، دانشجويان پيشينه آموزشی طلاب را ندارند و طبيعی است كه رشته هايی ارائه شود كه به سطح مورد نياز علوم اسلامی دست يابند.
وی در ادامه افزود: به همين دليل در دانشكده علوم حديث تهران مقطع كارشناسی و جود دارد و در دانشكده علوم حديث قم وجود ندارد ولی با فرض يكسان بودن شرايط، رشته ها تفكيك نشده اند. هر كدام كه قابليت اجرای هر يك از رشته ها را داشته باشند می توانند اجرا كنند و محدوديتی وجود ندارد. در اصفهان نيز شعبه كوچكتری است كه مانند قم عمل می شود.
حجت الاسلام و المسلمين دكتر «صادقی» از يكسو نگری مسؤلان آموزش عالی كشور به مراكز آموزشی گلايه كرد وگفت: مسؤلان آموزش عالی كشور به ويژه مسؤلان وزارت علوم، تحقيقات و فن آوری در نظر بگيرند مراكز آموزش عالی غير دولتی و غير انتفاعی يكسان نيستند و نبايد با سياست يكسان با آنها برخورد كرد.
وی خاطر نشان كرد: برخی از مراكز آموزشی بر خلاف نامشان انتفاعی تاسيس شده اند و به قصد كسب درآمد و سود آموزش می دهند. اما دانشكده ای مانند دانشكده علوم حديث نه تنها انتفاعی نيست كه سالانه مقادير زيادی، چند برابر آنچه شهريه دريافت می كند هزينه می كند، بنابراين بايد تسهيلات ويژه ايی برای اينگونه دانشكده ها و دانشگاه ها در نظر بگيرند و در حقيقت اين دانشكده ها به پيشبرد اهداف عالی علم و فرهنگ در كشور می افزايند.
رئيس دانشكده علوم حديث تاكيد كرد: آموزش عالی كشور به طور كلی در بخش دولتی و غير دولتی در حال گذار است. گذار از مرتبه گذشته به آينده. آموزش عالی كشور به فرهنگ و مبانی تمدنی مادی غربی اتكا داشت، كه پس از پيروزی انقلاب اسلامی، تلاش برای جدا شدن از اين مبانی صورت گرفته است اما هنوز به كمال نرسيده و در حال گذار به سوی اتكا به مبانی و فرهنگ اسلامی هستيم.
وی اظهار داشت: در اين راستا همه بخش ها اعم از دولتی و غير دولتی بايد به كمك هم بيايند و دست به دست هم بدهند تا بتوانند مرحله گذار را به سلامت و سرعت طی كنند و بخش دولتی به تنهايی نمی تواند عهده دار گذار به سلامت از اين مرحله باشد. اتكا به حوزه های علميه دانشگاه های اسلامی، و مراكزی كه تعهدات علمی بالايی دارند ضروری است و تنها از طريق پيوند جدی ميان علوم اسلامی و علوم انسانی و ايجاد دوره های ميان رشته ای جديد شبيه آنچه در دانشكده علوم حديث در حال پيگيری است می تواند، نظام آموزش عالی كشور را به هدف متعالی آموزش محقق سازد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :