تاريخ : پنج شنبه 1396/10/7 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 62244
نشست «قاعده نویسی و کدنگاری در اخلاق کاربردی اسلامی(اَکاس)»

نشست «قاعده نویسی و کدنگاری در اخلاق کاربردی اسلامی(اَکاس)»

نشست «قاعده نویسی و کدنگاری در اخلاق کاربردی اسلامی(اَکاس): بررسی موردی اخلاق فناوری اطلاعات(اخفا)» سه شنبه 5 دي ماه به همت گروه اخلاق كاربردی در پژوهشگاه قرآن و حدیث برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دارالحدیث، در این نشست كه با موضوع قاعده نویسی و کدنگاری در اخلاق کاربردی اسلامی(اَکاس):  بررسی موردی اخلاق فناوری اطلاعات(اخفا) برگزار شد، حجت الاسلام دكتر حسينعلي رحمتي، در مقدمه اين بحث گفت: هدف بنیادین تاملات اخلاقی در حوزه اخلاق کاربردی (و حتی فرااخلاق)، راهنمایی و انگیزه سازی برای سوق دادن انسان به سوی رفتارهای اخلاقی است. برای وصول به این مقصود هرچند تبیین اصول و قواعد کلی امری لازم و ضروری است ولی تا وقتی که این اصول به صورت جزیی و مشخص و متناسب با جایگاه فردی و اجتماعی و حرفه ای شخص تعریف نشود نمی توان انتظار رفتار کاملا اخلاقی را داشت. برای رفع این مشکل، امروزه نگارش کدهای اخلاقی (Moral Codes ) و قواعد رفتاری (Rules / Codes of Conduct)  در مجامع اخلاق اندیش و اخلاق پژوه جهانی مورد توجه قرار گرفته است.

ايشان افزود: طبیعتا وقتی از اخلاق کاربردی اسلامی (اَکاس) سخن به میان می آید انتظار آن است که این کدها به گونه ای تدوین شود که امکان انتساب به منابع اسلامی را پیدا کند. از این رو تامل و تلاش برای شناسایی فرایند چنین کاری امری است لازم و ضروری.

پژوهشگر گروه اخلاق كاربردي تصريح كرد: در بحثی حاضر، ضمن معرفی کدهای اخلاقی و اهمیت آنها، فرایندی برای تبیین و تدوین آنها در حوزه اَکاس پیشنهاد می شود. مراحل این فرایند عبارت خواهد بود از:

۱. شناخت فعاليت هاي مربوط به یک حوزه یا حرفه خاص

۲. شناخت مسائل و معضلات اخلاقي این حوزه

۳. استخراج اصول اخلاقي مرتبط با اين مسائل از منابع اسلامي

۴. تدوين كدهاي رفتاري بر اساس اين اصول

۵. اطلاع رساني اين كدها به جامعه هدف

۶. شناخت چالش های فراروی اجرایی شدن کدها

همچنین برای این که بحث حالت کاربردی و ملموس تری پیدا کند فرایند فوق در عرصه اخلاق فناوری اطلاعات (اخفا) از دیدگاه اسلام به صورت موردی توضیح داده خواهد شد.

سپس، مطالب ذكر شده، مورد بحث و گفتگوي حاضرين قرار گرفت.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :