تاريخ : دوشنبه 1396/10/18
کد خبر: 62366

بررسی شیوه تربیتی فرزندان در قرآن و حدیث

کتاب «عطیه الهی» در آشناسازی مسیر تربیت دینی فرزندان بر اساس قران و سنت کمک مؤثری برای خانواده‌هاست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، انتشارات بوستان کتاب، کتاب «عطیه الهی؛ شیوه تربیتفرزنددر قرآن و حدیث از دوران جنین تا هفت سالگی» را به قلم فاطمه السادات آقا میری منتشر کرد.

این کتاب در آشناسازی مسیر تربیت دینی فرزندان بر اساس قران و سنت کمک مؤثری برای خانواده‌ها است؛ تا افرادی شایسته بپروانند و پرورش کودکان، طبق آموزه های دینی و وارد کردن آنها در اجتماع قطعا آینده کشور اسلامی را تضمین می‌کند.

در معرفی پشت جلد این کتاب چنین می‌خوانیم:

«عطیه الهی» کتابی است مؤثر و کاربردی برای تربیت دینی فرزند که در آن به مطالب مهمی اشاره شده است؛ از جمله: اهمیت ازدواج، ملاک‌های انتخاب بهترین و بدترین همسران، اعمال عبادی و تغذیه در قبل و زمان بارداردی، رفع برخی از مشکلات زنان باردار، تربیت شیرخوار، اصل محبت و دوستی والدین با کودک و شیوه احترام گذاشتن به او، انواع بازی، پرورش روحیه دینی با ایجاد و تقویت محبت خدا و آل بیت(ع)، آموزش قرآن، نهادینه کردن صفاتی چون توکل، صبر، امیدورای، راهکارهای شکوفه سازی استعداد، تشویق به مطالعه، آموزش و آداب اخلاق اسلامی و نهی از رذایل اخلاقی و تربیت جنسی.

بهره‌گیری از آیات قرآن و احادیث ائمه معصومین (ع) و نظریات روانشناسان موجب غنی شدن آن شده است.

نویسنده بعد از نگارش مقدمه، این کتاب را در پنچ فصل با عنوان های: اهداف ازدواج، زمینه‌سازی تربیت در جنین، تربیت شیرخوار، وظایف والدین در تربیت کودک و آموزش برخی اصول اخلاقی به کودک تنظیم کرده است.

اگر تربیت دینی از همان دوران جنین و کودکی صورت نگیرد؛ باید منتظر جامعه‌ای بود که از مسیر ویژه خود جدا شده و امور فرعی را بر امور اصلی ترجیح می‌دهد و در نتیجه به همان نقطه‌ای خواهد رسید که بیگانگان پیشاپیش آن را ترسیم کرده اند، از این رو مؤلف در مقدمه این کتاب در این باره چنین آورده است:

شیوه‌های نامناسب برخورد والدین با فرزندان، دورشدن از امور معنوی، کم ارزش دانستن نکته‌های تربیتی و وجود عواملی با آثار سوء، مثل بازی‌های رایانه‌ای و فیلم‌های مخرب و تهدیدکننده افکار سالم کودکانه، موجب شده اطفال آن گونه که مورد تأیید دین است تربیت نشورند. در این میان عاملی که می‌تواند فرزندانمان را جزء آینده‌سازان جامعه اسلامی سازد، بیداری تربیت دینی در خانواده‌هاست.

قرآن و احادیث، عنایت ویژه‌ای به تربیت، خصوصاً تربیت کودک دارند؛ زیرا در صورتی که کودکان، احترام و محبت کافی ببینند و آموزش‌های لازم را در جهت آداب و اخلاق اسلامی و شکوفایی استعدادها فراگیرند و محبت خدا و اهل بیت در وجودشان تقویت شود، امید است که افرادی مفید و صالح پرورش یابند، تا جامعه را به سمت عدالت و تقوا سوق دهند.

آموزش معارف دینی از طریق بازی و سرگرمی به کودکان

اگر طفل تا هفت سالگی بازی نکند، روح او کوچک مانده و در دوران بزرگسالی کودکی خواهد کرد؛ یعنی اگر بر اساس سخت‌گیری والدین مانند فرد بالغ، ساکت و آرام در گوشه‌ای بنشیند و بازی نکند، با تجربیات مختلف آشنا نشده، حیلهگری و و تظاهر را پیشه خود ساخته و به بلوغ اجتماعی نمی‌رسد، از این رو نوینسده زیر عنوان «انواع بازی و آموزش معارف دینی» در فصل چهام این کتاب چنین آورده است:

بازی کردن، برای کودک ثمرات فراوانی دارد، اما هر بازی و فعالی برای او مفید نیست، بنابراین در عین اینکه باید آنها را تشویق کنید تا سرگرمی‌هایشان را گسترش دهند، نظارت داشته باشید، به وسیله کدام بازی و اسباب بازی سرگرم می‌شوند و فواید و مضرات آن را در نظر بگیرید.

با تربیت صحیح می‌توان کودکی با عزت نفس بالا پرورش داد که می‌داند چگونه و به چه وسیله‌ای اوقات فراغت خود را پر کند و از دید اسلام، مفیدترین بازی و سرگرمی در نزد خدا، برای کودکان، شنا، تیراندازی و اسب دوانی است.

انتشارات بوستان کتاب، کتاب «عطیه الهی؛ شیوه تربیت فرزند در قرآن و حدیث از دوران جنین تا هفت سالگی» را با شمارگان ۱۱۰۰ نسخه، در قطع رقعی به قمیت ۲۲۰۰۰ تومان منتشر کرده است.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :