تاريخ : یکشنبه 1390/1/21 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 6244
مراسم تودیع و معارفه مدیر پژوهشكده علوم و معارف حدیث برگزار شد

مراسم تودیع و معارفه مدیر پژوهشكده علوم و معارف حدیث برگزار شد

یک شنبه ۲۱/۰۱/۹۰

پایگاه حدیث نت: مراسم تودیع و معارفه مدیر پژوهشكده علوم و معارف حدیث برگزار شد.

در جلسه تودیع و معارفه مدیر پژوهشكده علوم و معارف حدیث مؤسسه علمی - فرهنگی دارالحدیث كه پیش از ظهر پنج شنبه ۱۸ فروردین در تالار علامه مجلسی این مؤسسه برگزار شد، حجت الاسلام و المسلمین «سید كاظم طباطبایی» طی حكمی، به مدت سه سال به مدیریت پژوهشكده علوم و معارف حدیث مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث منصوب شد.
آیت الله ری شهری در جمع مدیران، پژوهشگران و كارمندان این مؤسسه با ذكر آیه ی شریفه ۱۰۸ سوره ی توبه «لمسجد اسس علی التقوی من اول یوم احق ان تقوم فیه، فیه رجال یحبون ان یتطهروا و الله یحب المتطهرین»فرمودند: انتظارم این است كه این نهاد یكی از نهاد هایی باشد كه «فیه رجال یحبون ان یتطهروا» درباره آن صادق است.
ایشان در ادامه افزودند: سال نو را به برادران، محققان و خدمتگذاران به معارف اهل بیت علیهم السلام تبریك می گویم. امیدوارم سال نو، سال تلاش، اخلاص، موفقیت و بركت بیشتر در زنگی فردی، اداری، علمی و پژوهشی شما باشد.
آیت الله ری شهری با بیان فعالیت های مدیریتی حجت الاسلام و المسلمین «مهریزی» تصریح كردند: ایشان پس از حجت الاسلام و المسلمین مسعودی كه پی ریزی دارالحدیث به دست ایشان انجام شد، دومین مدیر این مجموعه بودند كه ازسال ۷۶ در خدمت معارف اهل بیت علیهم السلام هستند و در طول این مدت خدمات فراوانی به گسترش كمی و كیفی این مجموعه و معارف حدیث از سوی ایشان صورت گرفته است. بنده از نزدیك شاهد تلاش ها و زحمات ایشان بوده ام و شهادت می دهم ایشان از هیچ تلاشی در مدت مسولیت خویش دریغ نكرده اند، الحمدلله آثار و بركات زیادی بر این تلاش ها مترتب شده است.
رئیس مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث در خصوص معرفی مدیر جدید پژوهشكده علوم و معارف حدیث گفتند: حجت الاسلام و المسلمین «طباطبایی» نیازی به معرفی ندارد و همه با خصوصیات علمی و عملی ایشان آشنا هستید. ایشان از سرمایه های بسیار ارزنده دارالحدیث هستند كه از روزهای اول در خدمت معارف اهل بیت(ع) بوده اند و تجربه گرانبهایی در این زمینه دارند. علاوه بر تجربیات علمی و عملی از مقبولیت بالایی در میان برادران برخوردارند و این مقبولیت به موفقیت های پژوهشكده خواهد افزود.
ایشان تغییر كادر مدیریتی در یك مجموعه را امری طبیعی برشمردند و افزودند: مدیریت جدید می تواند در یك مجموعه تحول ایجاد كند. اما گاهی جابجایی های مدیریتی با تحلیل های نادرستی همراه است. انتظار من از برادران این است كه نگذارند فضای این مجموعه، فضای تحلیل های نادرست شود. مجموعه دارالحدیث از ابتدا یك مجموعه منزه و پاكی بوده و افراد پاك و مطهری در این مجموعه خدمت كرده اند و با اشاره به آیه ابتدای سخنم، انتظارم این است كه این نهاد یكی از نهاد هایی باشد كه «فیه رجال یحبون ان یتطهروا» را بتواند درباره آن صادق است و از این رو از ابتدا از همكاران خواسته ایم كه علاوه بر طهارت باطن، طهارت ظاهری را نیز در این مجموعه رعایت نمایند كه از بركات بیشتری برخوردار باشیم.
رئیس مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث از تمام كسانی كه در مجموعه دارالحدیث فعالیت می كنند خواستار همكاری با مدیریت جدید شدند و تاكید كردند: از همه برادران انتظار دارم كه با ایشان همكاری كنند، مخصوصا در قسمت های اجرایی تا كار ایشان سبك باشد و بهتر بتوانند به هدایت علمی این مجموعه بپردازند تا رشد و پیشرفت پژوهشكده شتاب بیشتری داشته باشد.
آیت الله ری شهری استفاده از نیروهای توانمند داخل و خارج از مجموعه دارالحدیث را از برنامه های آینده مدیریت جدید عنوان كردند و گفتند: اصل مساله بازنگری راجع به ساختار داخل مجموعه برای توانمندشدن آن، همانگونه كه در جلسات هفتگی مطرح می شود به گونه ای كه ساختار مطابق حركت جدید تنظیم شود، همچنین بهره گیری از مشورت دوستانی كه در این رابطه تجربه كسب كرده اند از برنامه های مدیریت جدید خواهد بود.
در ادامه جلسه ایشان از زحمات ۵ ساله آقای«حسین فهمیده» معاون اداری ـ مالی ، و حجت الاسلام «غلام حسین مجیدی» مسؤل دفتر خویش قدردانی كردند و آقای«مجیدآخوندزاده» را به عنوان معاون اداری ـ مالی مؤسسه دارالحدیث و حجت الاسلام «حسین سروش» را به عنوان مدیر دفتر خود معرفی كردند.
رئیس مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث، به برخی از تغییرات در ساختار مؤسسه مانند ادغام بخش هایی از معاونت فرهنگی و ارتباطات با معاونت بین الملل مؤسسه دارالحدیث خبر دادند و آقای«هادی ربانی» را به عنوان مدیر مركز بین المللی مخطوطات اسلامی معرفی كردند.
ایشان در پایان افزودند: از خداوند متعال خواستارم تا در سال جدید، فعالیت همه بخش ها همراه با نوآوری باشد و با عنایت حضرت بقیة الله الاعظم و تلاش برادران، بتوانیم آثار و بركاتی بیش از آنچه در گذشته شاهد بودیم ملاحظه كنیم.
گفتنی است پس از سخنان رئیس مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث حجت الاسلام و المسلمین«مهریزی»، به مشروح فعالیت های دوره مدیریتی ۱۵ ساله خویش در پژوهشكده علوم و معارف حدیث مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث پرداخت.
بخشی از فعالیت های صورت گرفته در جهت ترویج، توسعه و تعمیق فرهنگ و معارف اهل بیت(ع) از سوی حجت الاسلام و المسلمین «مهریزی» بدین شرح اعلام شد: پژوهشكده علوم و معارف حدیث در حال حاضر با حضور ۸۲ نفر محقق و پژوهشگر در حال فعالیت است. تاكنون ۲۸۰ عنوان كتاب در ۶۵۰ مجلد. ۳۸۰ هزار صفحه منتشر شده است، ۲۳ عنوان طرح پژوهشی در دست آماده سازی و ۴۰ عنوان تحقیق در دستور كار قرار دارد. همچنین پژوهشكده علوم و معارف حدیث ۲۵ نشان علمی دریافت كرده است.
بی تردید، برگزاری نشست های علمی و حضور شخصیت های فرهیخته در این نشست ها مانند، آیت الله مشكینی(ره)، علامه عسگری(ره)، استاد علی اكبر غفاری، آیت الله سبحانی و آیت الله ری شهری، در ترویج ادبیات حدیث نقش مهمی داشته است.
برگزاری ، كنگره عبدالعظیم حسنی(ع)، كنگره ابوالفتوح رازی و كنگره بین المللی كلینی(ره)، در ایجاد فضای علمی درباب حدیث نقش مؤثری داشته است. همچنین سه كنگره در دستور كار قرار دارد: كنگره عبدالجلیل رازی، كنگره بزرگداشت شیخ صدوق، هزاره سید مرتضی، از برنامه های آینده این بخش است.
انتشار فصلنامه علمی ـ پژوهشی علوم حدیث، میراث حدیث شیعه، و حدیث زندگی نیز از فعالیت های دیگر این مجموعه بوده است.
حجت الاسلام و المسلمین «مهریزی» در ادامه به بیان ویژگی های مدیریت مدبرانه آیت الله محمدی ری شهری در توفیق موفقیت های پژوهشكده علوم و معارف حدیث مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث، پرداخت و افزود: برخی از ویژگی های مدیریتی آیت الله ری شهری كه در پیشبرد كارهای پژوهشی مؤثر بوده است، بحث اعتماد به مدیران، مشورت پذیری كه از خصلت های بزرگ و برجسته ایشان است و انصاف علمی و اخلاقی ایشان در بررسی مسائل، در موفقیت های پژوهشكده علوم و معارف حدیث مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث نقش مهمی داشته است.
حجت الاسلام «مهریزی» در پایان از همكاران، مدیران و محققانی كه طی مدت ۱۵ سال مدیریت وی همكاری كرده اند قدردانی كرد و برای مدیریت جدید در توسعه و تعمیق بیشتر اهداف مجموعه دارالحدیث آرزوی موفقیت كرد.
پس از سخنان حجت الاسلام و المسلمین «مهریزی»، حجت الاسلام و المسلمین «سید كاظم طباطبایی» ضمن ارج نهادن به تلاش های حجت الاسلام و المسلمین «مهریزی» به بیان اهداف و برنامه های آینده پژوهشكده علوم و معارف حدیث پرداخت.
وی افزود: پژوهش بدون الگو در گسترش معارف حدیثی دچار چالش ها و فراز و نشیب هایی خواهد بود، انشاالله تلاش می كنیم افزون بر ساختار دقیق و منطقی از مجموعه پژوهشكده و تلاش هایی كه باید در این راستا انجام شود به همت محققان و پژوهشگران آسیب ها را بشناسیم و سعی كنیم با آسیب زدایی، پژوهش های صورت گرفته، دقیق تر و منظم تر انجام گیرد. ترویج مباحث حدیثی در قالب تولیدات پژوهشكده برای مخاطب خاص مفید است و می توان با سعی و تلاش مخاطب عام را هم در این خوان نعمت شریك كرد.
مدیر پژوهشكده علوم و معارف حدیث، از حجت الاسلام و المسلمین مهریزی، حجت الاسلام و المسلمین «مسعودی» مدیر اسبق پژوهشكده، مدیران بخش ها و محققان خواست تا با همكاری، مشورت و تلاش مجموعه دارالحدیث را به گسترش بیشتر حدیث در جامعه یاری دهند.



همچنین آقای «آخوندزاده» به صورت اجمالی برنامه های جدید معاونت اداری ـ مالی را بیان كرد. وی افزود: جهاد اقتصادی به معنی بهره وری از امكانات موجود است و انشاالله سعی كنیم از امكانات خوبی كه فراهم شده است، بهترین بهره وری را انجام دهیم.
در ادامه، حجت الاسلام و المسلمین «رحمان ستایش» مدیر گروه رجال پژوهشكده علوم و معارف حدیث، به نمایندگی از مدیران این پژوهشكده، به ویژگی های اخلاقی و مدیریتی حجت الاسلام و المسلمین «مهریزی» پرداخت و گفت: در طول ۱۵ سال مدیریت جناب آقای مهریزی آنچه شاهد بودیم، تخصص در حوزه مدیریتی خویش، اعتماد به مدیران، اعتماد در راستای خلاقیت افراد، روحیه تعامل با مجموعه، احترام به همكاران و عدم دلبستگی به مسؤلیت، بوده است.



در پایان این نشست، با اهدای لوح سپاس از سوی ریاست مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث، به پاس خدمات ۱۵ سال حجت الاسلام و المسلمین مهریزی در سمت مدیریت پژوهشكده علوم و معارف حدیث، همچنین وی را به عنوان مشاور ریاست مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث انتصاب كرد.
مدیران پژوهشكده علوم و معارف حدیث، با تقدیم لوح سپاس و هدیه ای به رسم یادبود به ایشان، از وی قدردانی كردند.
همچنین حكم مدیریتی حجت الاسلام و المسلمین «سیدكاظم طباطبایی» برای پژوهشكده علوم ومعارف حدیث طی مدت سه سال به وی ابلاغ شد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :