173
مباني حجيّت آراي رجالي

فصل سوم: مبانى حجّيت ارزشيابى ها

مباحث اين فصل به آن دسته از مبانى رجالى اى اختصاص دارد كه مى تواند پشتوانه اى منطقى باشد براى دسته اى ديگر از مبانى اى كه در فصل اوّل اين بخش آمد . چنان كه در اوايل بخش اوّل گفتيم ، مبانى بحث شده را شيوه هاى ارزشيابى هم مى توان نام نهاد ؛ امّا عنوان «مبانى حجّيت ارزشيابى ها» را براى اين فصل برگزيديم ، از آن رو كه همه مباحث اين فصل مى تواند مبنا و پشتوانه برخى از ارزشيابى ها قرار گيرد .
در اين فصل ، نگاه ما فقط به ارزشيابى هاى مطرح شده در فصل اوّل اين بخش نيست تا فقط درباره مبانى آنها بحث كنيم . در بخش اوّل ، آن جا كه مسير تاريخى مبانى و شيوه هاى ارزشيابى مطرح شد ، برخى از مبانى قابل بحث وجود دارد كه در اين جا به آنها هم مى پردازيم . البته مبانى همه آن روش ها يا همه مبانى مطرح شده در اين جا قابل بحث نيستند .
برخى از اين مبانى ، صرفاً كلامى و به صورت پيش فرض مسلّم براى ما انگاشته مى شود . مثلاً رجوع به سخن مستقيم معصوم عليه السلام درباره راويان يا كتاب هايى معيّن ، داراى مبناى كلامى پذيرفته شده حجيّت سخن معصوم عليه السلام براى ماست كه به آن نمى پردازيم .
برخى ديگر از مبانى ، فقط در بين اهل سنّت مطرح است و از ديدگاه كلامى و رجالى شيعه قابليت طرح و تفصيل ندارد . مثلاً ارزش صحابى بودن ـ كه قبلاً به عنوان يكى از مبانى رجالى اهل سنّت نقل شد ـ از ديدگاه شيعه به هيچ وجه قابليت مبنا بودن در رجال و


مباني حجيّت آراي رجالي
172

رجاليان ، همان مَلَكه احتراز از گناه و از جمله دروغ است ، از جمله اين كه مى بينيم بسيارى از اوقات ، راويانى را مسلمان و به عنوان كسى كه فسقى از او ظاهر نشده و بلكه داراى حُسن ظاهر است ، توصيف مى كنند ؛ ولى با وجود اين نمى گويند كه عادل يا ثقه است .
ثالثا هيچ رجالى اى را سراغ نداريم كه در نقل با نقد تعديل رجالى ديگر از اين جهت ، اشكالى را مطرح كند . پس معلوم مى شود همان معناى متيقّن از عدالت ، مورد نظر همه است ؛ يعنى مَلَكه اى بازدارنده از گناه . ۱

9 . اجتهادى بودن آراى رجاليان

گفته اند كه سخن رجاليان ، غالبا اجتهادهاى آنها در مورد افراد راوى است و براى ديگران ، حجّيتى ندارد . در اين مورد بايد گفت كه اوّلاً نمى توان گفت همه سخنان آنها چنين است ؛ بلكه بسيارى از آنها از باب شهادت است كه دست به دست به ما رسيده است . ثانيا ممكن است اجتهاد آنان را از باب رجوع به قول اهل خبره ، حجّت بدانيم . ۲
در فصل آينده ، درباره حجّيت قول رجالى از باب قول خبره سخن خواهيم گفت ، چنان كه درباره وجود شرايط شهادت در اقوال رجاليان نيز بحث خواهيم كرد.
ادلّه ديگرى نيز گفته شده كه يا پاسخ آنها روشن است و يا از آنچه گفته شد ، قابل برداشت است . ۳

1.همان جا .

2.همان ، ص۱۷۷ .

3.ر . ك : همان ص۱۷۷ ـ ۱۷۶ ؛ كلّيات فى علم الرجال ، ص۴۱ .

  • نام منبع :
    مباني حجيّت آراي رجالي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1383
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 38596
صفحه از 255
پرینت  ارسال به