29
مباني حجيّت آراي رجالي

روايت، اين احتمال را به وجود مى آورد كه راوى خود متمايل به متن بوده است . اين احتمال (كه مى تواند در شرايط مختلف شدّت و ضعف داشته باشد) وقتى بيشتر مى شود كه روايت هايى از يك سنخ، بيشتر توسط راوى مفروض، نقل شده باشد.
عقايد و آرا، مشاغل اجتماعى، موضعگيرهاى گوناگون. اين موضوعات نيز از جمله مواردى هستند كه در ارزشيابى راوى نقش دارند. روشن است كه اين گونه امور، فقط به عنوان قرائن و شواهد مى توانند جزئى از مجموعه شواهد و قرائنى باشند كه قوّت و ضعف را مى نمايانند.
نزديكى به زمان صحابى. نزديك بودن به زمان صحابى براى رجاليان اهل سنّت، يك ارزش است. هر چه زمان راوى به زمان صحابى نزديك تر باشد، احتمال وثاقت او نزد رجالى اهل سنّت تقويت مى شود .

گفتار دوم: تاريخچه مبانى رجالى

و شيوه هاى ارزشيابى حديث در نزد شيعه

ارزشيابى سند حديث در نزد شيعه، قدمتى به درازى رواج نقل حديث دارد. بر اساس برخى روايات، نخستين كسى كه ارزشيابى حديث، مخصوصا بر اساس نقد رجال را ارائه كرد، امير مؤمنان على عليه السلام بوده است. ۱مرحوم كلينى در الكافى ، اين روايت را نقل مى كند كه سُلَيم بن قيس هلالى به آن حضرت مى گويد: من از سلمان، مقداد و ابوذر، مقدارى تفسير قرآن و احاديثى از پيامبر اكرم شنيده ام كه با آنچه در دست مردم است، مطابقت ندارد . شما هم آنچه را از آنها شنيده ام، تصديق كرده ايد. از سوى، ديگر، در دست مردم، مقدار فراوانى تفسير قرآن و احاديث پيامبر صلى الله عليه و آلهوجود دارد كه شما صحّت انتساب آنها را قبول نداريد و مى گوييد همه آنها باطل است. آيا به نظر شما مردم از سرِ عمد به رسول خدا دروغ مى بندند و قرآن را به رأى

1.أصول علم الرجال، ص۲۷.


مباني حجيّت آراي رجالي
28

اعتماد بر اقوال پيشينيان رجال شناس مى تواند بر پايه دو مبنا قرار گيرد: يكى رجوع به خبره و كارشناس، و ديگرى رجوع به شاهد عادل يا موثّق. با توجّه به اين كه بُعد زمانى بين اين كارشناسان رجال و افرادى كه مورد نقد و بررسى قرار مى گيرند، معمولاً زياد است، بعيد به نظر مى رسد كه مبناى گرد آورندگان مجموعه هاى رجالى (مانند مِزّى) شهادت عادلان باشد. البته كارشناس هر چه به زمان فردى كه موضوع نقد است، نزديك تر باشد، مى تواند سخنِ بصواب، نزديك تر و دقيق ترى بگويد.

4. ساير مبانى

بجز مبانى ياد شده ـ كه مى توان آنها را مبانى عمده رجالى اهل سنّت دانست ـ از لا به لاى اظهاراتى كه در سخن رجاليان براى بيان شرح حال افراد يا نقد اعتبار آنها آمده، مى توان مبناهاى ديگرى هم به دست آورد. البته لااقل برخى از اين مبانى نمى توانند تمام مبنا در اِحراز اعتبار افراد تلقّى شوند؛ بلكه فقط به نحوى در احراز اعتبار، نقشى هر چند ناقص دارا هستند . در اين جا به ذكر اين مبانى مى پردازيم:
راوى و مروى عنه. ذكر كسانى كه از شخص روايت مى كنند (راوى) و نيز كسانى كه او از آنها روايت مى كند (شيخ يا مروى عنه) در شرح حال رجالى افراد ، مى تواند با اين انگيزه باشد كه دانستن چنين امرى در احراز اعتبار او دخالت دارد. البته اين نكته در شناسايى هويت راوى هم دخالت مهمّى دارد و از اين جهت، همانند ذكر نَسَب و زمان و مكان تولّد و وفات او مى تواند صرفا با انگيزه شناسايى بيشتر راوى صورت گيرد.
بررسى نمونه هايى از روايات راوى. نقد و ارزشيابى حديث از طريق متن، خود روشى است كه اگرچه در اين جا مورد نظر نيست؛ امّا يكى از راه هاى معمول در ارزشگذارى راوى اين است كه به نوع روايات او نگاه مى كنند؛ چرا كه نقل

  • نام منبع :
    مباني حجيّت آراي رجالي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1383
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 38589
صفحه از 255
پرینت  ارسال به