9
مباني حجيّت آراي رجالي

پيش گفتار

رجال ، يكى از دانش هايى است كه در حوزه فقاهت و استنباط احكام شرع ، شكل گرفته و پرورش يافته است . ويژگى نقلى بودن در دانش فقه ، پايه توجّه به علم رجال است . احكام از منابعى قابل دريافت اند كه تشريع كننده ، آنها را شناسانده است . در غير اين صورت ، انتساب حكم به شرع ، مخدوش خواهد بود . حتى عقل نيز اگر در مواردى مستقل از منابع خاصِّ معرفى شده از سوى شرع به دريافت احكام نايل شود ، ناگزير است به نحوى (مانند استفاده از قاعده ملازمه بين حكم عقل و شرع) انتساب آن را به شارع به صورت قطعى تصحيح كند . البته ممكن است شارع ، عقل را هم با شرايطى در شمار منابع احكام قرار دهد .
سنّت ، يكى از منابع مهم و عمده اى است كه شارع براى دريافت احكام خود معرّفى كرده است . از آن جا كه دسترسى مستقيم به سنّت ، حتى در عصر رسالت و امامت معصوم هميشگى نيست ، بحث ضرورت شناخت و چگونگى اعتماد بر كسانى كه واسطه در نقل سنّت اند ، پيش مى آيد . رجال ، دانشى است كه در جريان شناخت اين واسطه ها به وجود آمده است . نگاهى به تعريف هايى كه براى اين دانش ارائه كرده اند ، نشانگر اين رسالت براى دانش


مباني حجيّت آراي رجالي
8

مى تواند درباره اعتبار گزينه هاى اساسى خويش در دانش رجال ، قضاوت نمايد .
نويسنده كتاب حاضر ، اين دو مطلب مهم را موردتوجّه خويش قرار داده و به بررسى شيوه هاى ارزشيابى رجالى صدور حديث ، نياز به علم رجال با توجّه به روش هاى ارزشيابى رجالى ، و مبانى حجّيت ارزشيابى ها پرداخته است .
وى در بخش اوّل كتاب نيز مطالب ارزشمندى در مورد تاريخچه مبانى رجالى شيعه و اهل سنّت ، و ارتباط اين مبانى با علوم مختلف ، ارائه كرده است كه فوائد بسيارى را در خود جاى داده اند .
در اين جا ، بر خود لازم مى دانيم كه از دوست فاضل ، جناب حجّة الإسلام والمسلمين سيف اللّه صرّامى ، كه زحمت تحقيق و نگارش كتاب حاضر را بر خود هموار ساختند ، تشكّر و قدردانى نماييم و توفيق روزافزون ايشان را آرزومنديم .
از خوانندگان عزيز هم متواضعانه درخواست داريم كه نقدها و نظرات خويش را به نويسنده يا مركز تحقيقات دارالحديث ارائه نمايند تا در چاپ هاى آينده مورد توجّه قرار بگيرد .
محمّدكاظم رحمان ستايش
مدير گروه رجال
زمستان 1382 ش

  • نام منبع :
    مباني حجيّت آراي رجالي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1383
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 38593
صفحه از 255
پرینت  ارسال به