تاريخ : پنج شنبه 1396/11/5 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 62637
توفیقات استادان دانشگاه قرآن و حدیث در نوزدهمین همایش کتاب سال حوزه

توفیقات استادان دانشگاه قرآن و حدیث در نوزدهمین همایش کتاب سال حوزه

نوزدهمین همایش کتاب سال حوزه و نخستین جشنواره مقالات علمی حوزه پیش از ظهر پنجشنبه 5 بهمن ماه با حضور آیت‌الله سبحانی و جمعی از فضلا و روحانیون در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دارالحدیث، از گروه علمی حدیث، درایه و رجال رساله  ی دکتریحجت الاسلام والمسلمین مهدی مردانیبا عنوان «نظریه توسعه کارکرد فعل معصوم در استنباط آموزه های دینی» شایسته تقدیر معرفی شد.

همچنین کتاب«تفسیر روایی جامع»نوشتهحجت الاسلام والمسلمین عبدالهادی مسعودیو کتاب«غرر قرآن از نظریه تا تفسیر»نوشته حجت الاسلام علی راد شایسته تحسین اعلام شد.

جلد اول کتاب تفسیر روایی جامع با زیر عنوان مبانی، منابع و روش‌ها از چهار فصل اصلی مانند مبادی تفسیر روایی، مبانی تفسیر روایی، روش تفسیر روایی جامع و منابع تفسیر روایی تشکیل شده است.

کتاب «تفسیر روایی جامع» در قالب مجلدات یک و دو، نوشته عبدالهادی مسعودی، به همت انتشارات دارالحدیث منتشر شده است.

کتاب درسی «غرر قرآن از نظریه تا تفسیر » نوشته علی راد، در یک جلد و پنج بخش منتشر شده است.

در مقدمه این کتاب آمده است: آیاتی از قرآن به دلیل داشتن ویژگی‌های برجستۀ محتوایی و بیانی، مرجعیت و جامعیت خاصی در تبیین آموزه‌های قرآنی یافته است و به مرور از شهرت، فراوانی ارجاع و استناد در احادیث و اقوال مفسران برخوردار شده‌اند. این آیات در برخی از تفاسیر معاصر امامیه، «آیات غرر» نامیده شده و معارف ژرفی از درون‌‌مایۀ آنها استخراج شده است.

در چکیده رساله دکتری حجت الاسلام والمسلمین مهدی مردانی با عنوان «نظریه توسعه کارکرد فعل معصوم در استنباط آموزه های دینی» آمده است: فعل معصوم همچون گفتار ایشان یکی از اجزای تشکیل دهنده سنت است و منبع مهمی برای استنباط آموزه های دینی به شمار می رود. با این همه، به دلیل عدم شناخت ابعاد متنوع کارآمدی این مولفه حدیثی و نیز گرایش حداکثری دانشوران شیعه به سنت قولی، آن چنان که باید از تمام توان فعل معصوم در استنباط آموزه های دینی بهره گیری نشده است.

بر این اساس، پژوهش حاضر کوشیده است تا با تکیه بر پیشینه مطالعات شیعه در حوزه استناد و استنباط از فعل معصوم، بنیان های نظریه توسعه کارکرد فعل معصوم در استنباط آموزه های دینی را بنا نهد. برای این منظور، مسائل تحقیق در دو بخش اصلی به سامان رسید: در بخش اول تاریخچه و ضوابط کارآمدی فعل معصوم مورد بررسی قرار گرفت و در بخش دوم مبانی توسعه کارکرد فعل معصوم در استنباط و پی آمدهای آن تقریر و تبیین گردید.

نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد که با پذیرش هفت مبنای بنیادین ذیل که به روش اکتشافی-تحلیلی به دست آمده است، کارکرد فعل معصوم در سه حوزه منبع، روش و قلمرو استنباط توسعه پیدا می کند: ۱- حجیت فعل معصوم پیش از نبوت/ امامت ۲- حجیت فعل انبیای پیشین ۳- حجیت فعل حضرت زهرا ۴- دینی بودن افعال معصوم ۵- دلالت استقلالی فعل معصوم ۶- شمولیت فعل بر ترک و تقریر و ۷- محدودیت افعال اختصاصی معصوم. توسعه روش استنباط به استخراج اصل حاکم و عصری سازی و نیز توسعه قلمرو استنباط به آموزه های اعتقادی، اقتصادی، نظامی و تربیتی از پی آمدهای پذیرش مبانی یاد شده است.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :