301
تحفة الأولياء ج3

56 . باب در بيان خاموشى و نگاه داشتن زبان

۱۸۲۰.محمد بن يحيى ، از احمد بن محمد بن عيسى ، از احمد بن محمد بن ابى نصر روايت كرده است كه گفت : ابوالحسن حضرت امام رضا عليه السلام فرمود كه :«از نشانه هاى دانشمندى ، بردبارى و علم و خاموشى است . خاموشى درى است از درهاى حكمت، و خاموشى كسب دوستى مى كند ، و آن دليل است بر هر خوبى» .

۱۸۲۱.از او ، از حسن بن محبوب ، از عبداللّه بن سنان ، از ابوحمزه روايت است كه گفت : شنيدم از امام محمد باقر عليه السلام كه مى فرمود :«جز اين نيست كه شيعيان ما گنگان اند» (يعنى آن چه نبايد بگويند ، نمى گويند) .

۱۸۲۲.از او ، از ابن محبوب ، از ابوعلى جوانى روايت است كه گفت : در خدمت امام جعفر صادق عليه السلام حاضر بودم و آن حضرت به يكى از غلامان خود كه او را سالم مى گفتند مى فرمود ـ و دست مبارك را بر لب هاى خويش گذاشت ـ و فرمود كه :«اى سالم! زبان خود را نگاه دار تا سالم بمانى ، و مردم را بر گردن هاى ما بار و سوار مكن» .

۱۸۲۳.از او ، از عثمان بن عيسى روايت است كه گفت : در خدمت امام موسى كاظم عليه السلام حضور داشتم ، و مردى به آن حضرت عرض كرد كه : مرا وصيّت فرما . فرمود :«زبان خود را نگاه دار تا عزيز شوى ، و مردم را بر افسار خويش دست مده ، كه گردنت رام مى شود و به هر سمتى كه آن را مى كشند مى رود ، مانند حيوانى كه رام باشد» .

۱۸۲۴.از او ، از هيثم بن ابى مسروق ، از هشام بن سالم ، از امام جعفر صادق عليه السلام روايت است كه فرمود :«رسول خدا صلى الله عليه و آله به مردى كه به خدمت آن حضرت آمده بود فرمود كه : آيا نمى خواهى تو را دلالت كنم بر امرى كه خدا تو را به سبب آن داخل بهشت گرداند؟ عرض كرد : بلى ، يا رسول اللّه ! مى خواهم . فرمود : عطا كن از آن چه خدا به تو عطا فرموده . عرض كرد : پس اگر پريشان تر باشم از كسى كه خواسته باشم كه به او عطا كنم؟ فرمود : پس ستم رسيده را يارى كن . عرض كرد كه : اگر ضعيف تر باشم از كسى كه خواهم او را يارى كنم؟ فرمود كه : از براى احمق نادان صنعتى به عمل آور ـ يعنى بر او اشاره نما و او را دلالت كن بر آن چه نمى داند ـ . عرض كرد كه : اگر نادان تر باشم از آنكه خواهم او را اعانت كنم و تعليم دهم . فرمود : پس زبان خويش را خاموش كن ، مگر از خوبى . آيا تو را شاد نمى گرداند ، آن يك خصلت از اين خصلت ها در تو باشد و تو را بكشد به سوى بهشت؟».


تحفة الأولياء ج3
300

56 ـ بَابُ الصَّمْتِ وَحِفْظِ اللِّسَانِ

۱۸۲۰.مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيى ، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسى ، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ ، قَالَ :
قَالَ أَبُو الْحَسَنِ الرِّضَا عليه السلام :
«مِنْ عَلَامَاتِ الْفِقْهِ : الْحِلْمُ ، وَالْعِلْمُ ، وَالصَّمْتُ ؛ إِنَّ الصَّمْتَ بَابٌ مِنْ أَبْوَابِ الْحِكْمَةِ ؛ إِنَّ الصَّمْتَ يَكْسِبُ الْمَحَبَّةَ ؛ إِنَّهُ دَلِيلٌ عَلى كُلِّ خَيْرٍ» .

۱۸۲۱.عَنْهُ، عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ، عَنْ عَبْدِ اللّهِ بْنِ سِنَانٍ، عَنْ أَبِيحَمْزَةَ، قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عليه السلام يَقُولُ :«إِنَّمَا شِيعَتُنَا الْخُرْسُ» .

۱۸۲۲.عَنْهُ ، عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ ، عَنْ أَبِي عَلِيٍّ الْجَوَّانِيِّ ، قَالَ :
شَهِدْتُ أَبَا عَبْدِ اللّهِ عليه السلام وَهُوَ يَقُولُ لِمَوْلًى لَهُ ـ يُقَالُ لَهُ : سَالِمٌ ـ وَوَضَعَ يَدَهُ عَلى شَفَتَيْهِ ، وَقَالَ :
«يَا سَالِمُ ، احْفَظْ لِسَانَكَ تَسْلَمْ ، وَلَا تَحْمِلِ النَّاسَ عَلى رِقَابِنَا» .

۱۸۲۳.عَنْهُ ، عَنْ عُثْمَانَ بْنِ عِيسى ، قَالَ :
حَضَرْتُ أَبَا الْحَسَنِ ـ صَلَوَاتُ اللّهِ عَلَيْهِ ـ وَقَالَ لَهُ رَجُلٌ : أَوْصِنِي ، فَقَالَ لَهُ :
«احْفَظْ لِسَانَكَ تَعِزَّ ، وَلَا تُمَكِّنِ النَّاسَ مِنْ قِيَادِكَ فَتُذِلَّ رَقَبَتَكَ» .

۱۸۲۴.عَنْهُ ، عَنِ الْهَيْثَمِ بْنِ أَبِي مَسْرُوقٍ ، عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ ، عَنْ أَبِي عَبْدِ اللّهِ عليه السلام ، قَالَ :«قَالَ رَسُولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله لِرَجُلٍ أَتَاهُ : أَ لَا أَدُلُّكَ عَلى أَمْرٍ يُدْخِلُكَ اللّهُ بِهِ الْجَنَّةَ؟ قَالَ : بَلى يَا رَسُولَ اللّهِ ، قَالَ : أَنِلْ مِمَّا أَنَالَكَ اللّهُ ، قَالَ : فَإِنْ كُنْتُ أَحْوَجَ مِمَّنْ أُنِيلُهُ؟ قَالَ : فَانْصُرِ الْمَظْلُومَ ، قَالَ : فَإِنْ كُنْتُ أَضْعَفَ مِمَّنْ أَنْصُرُهُ؟ قَالَ : فَاصْنَعْ لِلْأَخْرَقِ ـ يَعْنِي أَشِرْ عَلَيْهِ ـ قَالَ : فَإِنْ كُنْتُ أَخْرَقَ مِمَّنْ أَصْنَعُ لَهُ؟ قَالَ : فَأَصْمِتْ لِسَانَكَ إِلَا مِنْ خَيْرٍ ، أَ مَا يَسُرُّكَ أَنْ تَكُونَ فِيكَ خَصْلَةٌ مِنْ هذِهِ الْخِصَالِ تَجُرُّكَ إِلَى الْجَنَّةِ؟» .

  • نام منبع :
    تحفة الأولياء ج3
    سایر پدیدآورندگان :
    تحقیق : مرادی، محمد
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1388 ش
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 165883
صفحه از 764
پرینت  ارسال به