كافى - صفحه 489

حضرت رسول اكرم صلى الله عليه و آله توسط رجال موثق اهل سنت و يا به وسيله خاندان نبوت (كه شيعه افتخار پيروى آنان را دارد) به ما رسيده است، ۱ شامل عددى به اين كلانى يعنى (حدود هشتاد هزار حديث) است، در صورتى كه پاره اى از احاديث، شامل چند مسئله يا چندين حكم اخلاقى و اجتماعى است.
ضمنا اين تعداد، خاص ده كتاب حديث است كه نزد فريقين به اصطلاح صحيح و مورد عمل است در صورتى كه كتب كثيرى قبل يا بعد از صحاح سته و كتب اربعه توسط علماى فريقين نوشته شده است.

شروح كافى

بر كافى شروح و حواشى بسيارى نوشته شده است كه علامه تهرانى، حاج شيخ آقا بزرگ در كتاب شريف الذريعة نام 9 شرح و 21 حاشيه را مرقوم داشته است كه ما ذيلاً از نظر خوانندگان مى گذرانيم:
1. شرح كافى (مرآة العقول) از علامه مجلسى، ملا محمد باقر بن محمد تقى (م 1111ق). اين شرح شامل بخش اصول و فروع كافى است و در ايران ضمن 4 جلد در سال 1325 هجرى چاپ سنگى شد و اخيرا در قطع وزيرى با چاپ حروفى در 26 مجلد در تهران تجديد چاپ شده است.
2. شرح كافى (الرواشح السماوية) از ميرداماد، محمد باقر بن محمد حسينى استرآبادى (م 1041ق) كه فقط شرح خطبه كافى و مصطلحات حديث است. اين شرح در ايران در سال 1361 هجرى چاپ شده است.
3. شرح كافى موسوم به الصافى به فارسى از ملا خليل قزوينى كه تأليف آن مدت بيست سال طول كشيده است. ۲ به نوشته صاحب الذريعة تأليف اين كتاب از سال 1064 هجرى شروع شده و تا 1074 هجرى ادامه داشته است و 16 جلد آن، تا كتاب

1.چه احاديث شيعه طبق گفته حضرت صادق عليه السلام (حديثنا حديث جدنا رسول اللّه ) همان دستورات نبوى است كه به لسان وارثان علم نبوت بيان و ابلاغ شده است.

2.فهرست كتابخانه مدرسه سپهسالار، ج ۱، ص ۲۶۶ و بعضى مجلدات خطى آن در كتابخانه آستان قدس موجود است.

صفحه از 496