كافى، اثر ثقة الاسلام محمد بن يعقوب كلينى (م 329) - صفحه 505

5. روايات كافى بدون كمترين شرح و توضيحى ارائه شده است. ۱
نگارنده در عين آن كه به صحيح و قطعى الصدور بودن تمام روايات كافى ـ به ويژه روايات اصول و عقايد كه بيشتر محل بحث است ـ پاى نمى فشرد، با اين حال معتقد است شمارى از نقدها وارد نبوده و قابل پاسخ است.

كارهاى انجام گرفته بر كافى

بايد اذعان كرد كه در ميان كتب اربعه، كافى از بيشترين اقبال از سوى دانشوران شيعه برخوردار بوده است. بدون ترديد جايگاه بلند اين كتاب و قدمت و پيش گامى كلينى در اين اقبال مؤثر بوده است. در مجموع كارهاى انجام گرفته بر كافى را به استثناى شروح كافى كه در دوره تبيين روايات خواهد آمد، مى توان به پنج دسته به شرح ذيل تقسيم كرد:
1. تصحيح كتاب؛ اين كار توسط استاد حديث پژوه على اكبر غفارى و با كمك گروه تحقيق و تصحيح، به ويژه آية اللّه ابوالحسن شعرانى با مقابله نسخه هاى عديده كافى انجام گرفت.
2. نقطه و اعراب گذارى متن روايات؛ از آن جا كه وجود نقطه و اعراب به صورت صحيح در فهم متن روايات بسيار مؤثر است، چنين كارى درباره كافى كاملاً ضرورى است، كه ظاهرا علامه حسن زاده به اين كار اقدام كرده است.
3. تعليق و حاشيه نويسى؛ بر كافى پانزده حاشيه نگاشته شده كه مى توان به حاشيه ملا رفيع، حاشيه محمد امين استرآبادى، حاشيه علامه طباطبايى و... اشاره كرد.
4. ترجمه كافى؛ تاكنون بر كافى شش ترجمه ارائه شده كه مشهورترين آنها ترجمه محمد باقر كمره اى و دكتر سيد جواد مصطفوى است.
5. فهرست نويسى بر كافى؛ سيد صدر علاء الملك، سيد محمد على حسينى و سيد ابوالقاسم قهپايى از جمله كسانى هستند كه فهرستى از ابواب و احاديث كافى فراهم ساخته اند.
6. تلخيص كافى و نگارش كتاب ها در زمينه بررسى اسناد و محتويات كافى نيز از

1.همان.

صفحه از 510