نگاهى به الرواشح السماويه ميرداماد (م1041ق) - صفحه 321

حسن بن محبوب نقل كرده است و نيز مانند طلحة بن زيد كه شيخ مى فرمايد «مذهبش عامى است؛ ولى كتابش قابل اعتماد مى باشد».
راشحه سى و پنجم: بحث در اين راشحه درباره تعيين ابن غضائرى است. ابن غضائرى اى كه علّامه و ابن داود در دو بخش جرح و تعديل از او نقل مى كنند، غير از ابن غضائرى اى است كه استاد شيخ طوسى و نجاشى و ديگران بوده است.
راشحه سى و ششم: بحث در اقسام پنج گانه حديث است كه آيا در ترجيح در طول يكديگر قرار دارند يا بعضى هم رتبه با بعضى ديگر هستند؟
راشحه سى و هفتم: در ادامه راشحه سى و ششم، بحث درباره اقسام فرعى حديث مى باشد كه مندرج در تحت همان اقسام پنج گانه اند؛ مخصوصا قسمت پنجم كه خبر ضعيف مى باشد. اصطلاحات حديثى اى كه در اين بخش بدانها پرداخته شده، خيلى زياد است. اين قسمت، گسترده ترين راشحه از كتاب رواشح مى باشد كه از مجموع كتاب، 82 صفحه به اين راشحه اختصاص دارد (كه بعد از اشاره به راشحه سى و هشتم و سى و نهم به بحث هاى تفصيلى كتاب درباره اخبار تحريف شده و تصحيف شده و اخبار موضوعه مى پردازيم).
راشحه سى و هشتم: بحث اين راشحه در تفاوت بين حديث قدسى، قرآن و احاديث نبوى است.
راشحه سى و نهم: بحث درباره اقسام حكم عقل است كه يا به مباحث اعتقادى مربوط مى شود يا احكام شرعى. احكام شرعى هم اعم از حكم وضعى و حكم تكليفى است.

اخبار محرّف

ميرداماد درباره اخبار تحريف شده مى فرمايد كه تحريف ها دو دسته هستند: يا تحريف در اثر زياد شدن است و يا كم شدن و يا جايگزين كردن چيزى به جاى چيز ديگر و هر سه قسم هم يا در متن صورت مى پذيرد و يا در سند. وى احاديث متعددى را ذكر مى كند كه يا از جهت سند و يا متن، تحريف شده اند و از جمله، حديث منقول

صفحه از 326