نگاهى به كتاب « شرح حديث جنود عقل و جهل » - صفحه 352

اين روايت گرانبها با وجود اختصار، تمام صفات حسنه وسيّئه، سجايا و رذائل اخلاقى را برشمرده است.
حضرت امام خمينى رحمه الله كه در دوران حيات علمى خود، پس از كسب مدارج عالى در فقه، تفسير، فلسفه، عرفان و ...، آثار گرانسنگى به رشته تحرير درآورد، به شرح و بسط روايات، بويژه روايات اخلاقى، علاقه خاصّى از خود نشان داده است. چنانكه از كتاب «شرح حديث جنود عقل و جهل» برمى آيد، ايشان پس از تأليف كتاب «شرح چهل حديث» كه از جمله كتاب هاى خواندنى آن عارفِ دلسوخته است اين كتاب را نگاشته است. ۱
انگيزه حضرت امام رحمه الله، چنانكه از مقدمه خود ايشان برمى آيد، دو نكته است:
1. روش متداول علماى اخلاق براى تربيت اخلاقى، از نظر ايشان، ناكارآمد است و به تعبير ايشان، كتب مربوط به اخلاق، به جاى آن كه دوا باشد، نسخه است. ۲ در واقع ايشان معتقد است كه اين كتاب ها به جاى پرداختن به اصل تربيت و تصفيه نفوس، در چنبره الفاظ و اصطلاحات، گرفتار آمده اند.
2. حضرت امام رحمه الله بر اين نكته ها پاى فشرده است كه هدف اصلى و غايت قُصواى صدور روايات، تصفيه نفوس است. ۳ بدين ترتيب، پيشوايان دينى كه از نظر ايشان اطبّاى واقعى نفوس اند و به راز و رمز تهذيب و تربيت واقف اند، در روايات خود، بهترين شيوه را براى اين هدفْ برگزيده اند و به جاى اين كه نسخه اخلاقى ارائه دهند، خودِ دوا را ارائه كرده اند. ۴
از اين جهت است كه اين عارفِ واله در جاى جاى كتاب با اظهار كراهت از ورود در برخى مباحث اصطلاحى علم اخلاق، از روش متداول علماى اخلاق، عدول

1.ايشان در مواردى در اين كتاب از كتاب «شرح چهل حديث» خود كه پيش از آن نگاشته، ياد كرده است. (ر.ك: شرح حديث جنود عقل و جهل، ص۱۲۳، ۲۵۰ و ۳۳۴.

2.شرح حديث جنود عقل و جهل، ص ۱۳.

3.همان، ص۸.

4.همان، ص ۲۴۷.

صفحه از 382