با استاد محمدباقر بهبودى در عرصه روايت و درايت حديث - صفحه 432

بودند تا تراث اهل بيت عصمت و طهارت عليهم السلام را از دستبرد زمان و حوادث مصون و محفوظ بدارند، بدين منظور تدوين و تبويب همه روايات و احاديث روزگار خود را از هر دست كه بود وجهه همت خويش قرار دادند و گويا بازنگرى و تفكيك و بررسى آن را به پژوهشگران و متتعبان نسل هاى بعد از خود و آيندگان واگذار كردند و خود نيز مدعاى جمع آورى صحاح را نداشته، گرچه در مواردى به بررسى اسناد و رجال آن پرداخته اند.
استاد محمدباقر بهبودى از چهره هاى برگزيده علم حديث و درايت در دوران معاصر ماست با اندوخته ها و زحمات توانفرسايى كه براى كسب صلاحيت و خبرويت لازم در اين زمينه به كار گرفته و با داشتن ذهنى نقاد و منطقى به آثار خود جايگاهى ويژه بخشيده است. استاد محمد باقر بهبودى در طول ساليان دراز در عرضه داشت ده ها جلد از كتبِ حديث و فقه و تاريخ و تفسير به شيوه اى منقح و مصحَّح به نقل و نقد همت گماشته تا آنجا كه كارنامه اى درخشان از عملكرد اين دوران به يادگار گذاشته است. ناگفته نماند كه استاد بهبودى با نظرگاه هاى ويژه خود در نقد حديث با نظريات متفاوت و گاه متقابل روبه رو بوده اند كه در جاى خود قابل بررسى و امعان نظر صاحب نظران خواهد بود.
كيهان فرهنگى: با تشكر از جناب عالى كه دعوت به گفتگوى ما را پذيرفتيد، اگر مايل هستيد از شرح احوال و اساتيد خودتان شروع بفرماييد.
استاد بهبودى: تولد من در سحر شب پنجشنبه هفدهم جمادى الاول سال 1350 هجرى قمرى برابر با سال 1308 هجرى شمسى بوده است. از سال 1327 تحصيلات مذهبى را به طور تمام وقت شروع كرده ام. اساتيد معروف من، در ادبيات استاد اديب محمدتقى نيشابورى معروف به اديب دوم بود. در قسمت سطح، مختصرى از محضر حجت الاسلام سيد احمد يزدى معروف به نهنگ و بيشتر از محضر استاد حجت الاسلام حاج شيخ هاشم قزوينى بهره بردم. علاوه بر مقدارى سطح در يك رشته از دروس تفسيرى محضر حجت الاسلام دامغانى را هم درك كردم كه روزهاى تعطيل به آن مى پرداختند. در سال 1333 شمسى به قم آمدم و بعد از آن كه يك درس در

صفحه از 450